Pályázat

Tisztelt Kuratórium!

Tisztelt Kurátor!

Engedjék meg, hogy a 2017/2018-as év konkrét terveinek bemutatása előtt a bírálati szempontrendszer szerint röviden ismertessük Önökkel a Városi Színház Nonprofit Kft. szakmai történetét, művészeti és működési koncepcióját, vállalt feladatait, elért eredményeit.

Jelen pályázatunkban a színház sokszínűségét, különböző útjait, lehetőségeit kívánjuk bemutatni, és ehhez a gazdag, széles nézőközönséget megszólítani kívánó programhoz kérjük figyelmüket és támogatásukat.

 

Általános szempontok

A Városi Színház Nonprofit Kft. 2001 novemberi alapítása óta folyamatosan működik.

A Városi Színház, Kht. jogi formában 2001 őszén jött létre, egy több műfajú, a társadalmi környezetre reflektáló, új utakat kereső előadásokat és kulturális eseményeket létrehozó és befogadó kulturális tér működtetésére.

2012-től szakmai alapú együttműködés jött létre a hazai és nemzetközi kapcsolatokkal rendelkező Pentaton Koncert- és Művészügynökséggel.

A Városi Színház Nonprofit Kft-ben ekkor 50%-os tulajdonos lett a fent megnevezett Pentaton Kft.

 

Így egyedi modellű, két játszóhelyes, ’kéttagozatú’ egymás mellett jól megférő, egymást kiegészítő, a hagyományos, privát színházi modellt és az alternatív vonalat képviselő – Rózsavölgyi Szalon – művészeti vezető: Zimányi Zsófia, ügyvezető: Szentpéteri András és Hátsó Kapu – művészeti vezető és ügyvezető: Szalai-Szabó István – bemutató és befogadó, produkciós színház jött létre, amely a legkülönbözőbb nézői rétegek számára tud kiemelkedő színvonalú előadásokat bemutatni, befogadni, műsorán tartani.

 

A Hátsó Kapu 2013. február 28-ától 2016. december 31-ig befogadó színházi és kulturális térként működött. 2017. március 1-től HK Produkció néven megújuló működési modellel folytatja munkáját. A Rózsavölgyi Szalon profilja immár öt éven változatlan, a hagyományos színházi modellt értelmezi újra, a privát teátrum működési formáit figyelembe véve, fókuszálva elsősorban a kortárs és klasszikus magyar és nemzetközi ősbemutatókra.

 

A Városi Színház Nonprofit Kft. két játszóhelye önálló szakmai programmal, gazdálkodással, művészeti vezetéssel működik.

 

Rózsavölgyi Szalon

2017-ben ünnepli fennállásának ötödik évfordulóját a Rózsavölgyi Szalon, mely a Rózsavölgyi Zeneműbolt, Pest legrégibb üzlete, a 168 éve ugyanazt a tevékenységet végző bolt felett működik. Az épület 100. évfordulójára átalakult, megszépült a könyv- és zeneműbolt és azzal egybenyitva 2012. április 11-én, a Költészet napján megnyílt a Belváros új kávéháza és művészeti központja, a Rózsavölgyi Szalon Arts & Café. A Rózsavölgyi Szalont a Pentaton Koncert- és Művészügynökség alapította, majd 2012 szeptemberétől a Városi Színház Nonprofit Kft. működteti.

Ötéves fennállásunk alatt több mint 40 saját színházi produkció bemutatóját tartottuk meg. Előadásainkon, koncerteken, beszélgetéseken, irodalmi esteken, könyvbemutatókon, klubprogramokon több mint 1 200 alkalommal fogadtuk a közönséget, 85 000 feletti nézőszámmal.

A Rózsavölgyi Szalon művészeti koncepciójának lényeges gondolata, hogy elsősorban olyan kortárs magyar és nemzetközi műveket mutasson be, amelyeket hazai színpadokon még nem játszottak. Ezek közül több olyan színpadi adaptáció, mely valamely ismert regény alapján, kifejezetten a Szalon felkérésére íródott.

A Rózsavölgyi Szalon művészeti vezetője Zimányi Zsófia.

 

HK Produkció

Új működési struktúrában produkciós színházként működik.

A művészeti cél változatlan: a társadalmi innováció színházi, kulturális lehetőségeinek keresése. Adaptív színházi modellünk az elmúlt 15 évnyi független színházi működésünk és az utóbbi négy év több mint 40 bemutatott, befogadott előadásának, művészeti projektjeinek tapasztalataiból, az alkotókkal folytatott folyamatos párbeszédből született.

A XXI. századi, kelet-európai társadalmunk kérdéseit kívánjuk nyitott, különleges színházi események, színházi produkciók létrehozásával vizsgálni és széles nézői körrel együtt megérteni.

Olyan „talált” tereket kerestünk készülő előadásainkhoz, amelyek nemcsak a társadalmi környezet problémáira, de a színház jelenére és jövőjére is rákérdez.

A HK Produkció művészeti vezetője Szalai-Szabó István.

 

Művészeti, szakmai szempontok

Rózsavölgyi Szalon

A Rózsavölgyi Szalonban a hagyományos színházi működési modell újraértelmezése a szakmai feladat.

A tér adottságait, lehetőségeit figyelembe venni tudó, hiteles, személyes jelenlétre épülő színészi munka, a sokak számára átélhető problémafelvetésű tartalom létrehozása a szakmai kihívás.

A hagyományos színjátszáson alapuló "szórakoztató" előadásokon túl, olyan kortárs darabok kiválasztása, olyan alkotók bevonása, akik munkája nyomán a klasszikus dramaturgia határait feszegető, gondolatébresztő, jó minőségű kortárs előadásokat tudnak megvalósítani. E kísérlethez a Szalon a mai magyar színházi világ legismertebb színészeit, rendezőit kéri fel.

A Rózsavölgyi Szalon előképe a múlt századok európai szalonja, ahol a nagyvárosok polgárai, önmaguk helyzetének megértésére, mindennapjaik társadalmi történéseire reflektálni képes szellemi élet zajlott.

 

Mint a pályázatunkban lentebb olvasható konkrét terveinkből és az elmúlt évben megvalósult előadásainkból látható,  a Rózsavölgyi Szalon "nézőbarát" produkciók mellett, máshol nem látható kortárs magyar és külföldi színdarabokat keres, amelyek a gazdasági kényszerek miatt egyre inkább kiszorulnak a színházak repertoárjából, valamint több olyan színpadi adaptáció is színpadra kerül, mely valamely ismert regény alapján, kifejezetten a Szalon felkérésére íródott.  Ezek az előadások lehetőséget teremtenek, a többnyire hagyományos színházi előadásokhoz szokott közönség számára új színházi tartalmak és formák megismerésére.

Már korábban bemutatott produkcióinkat is szép sikerrel játsszuk, Az utolsó óra túl van a 150. előadáson, az Anna Gavalda regényéből készült Szerettem őt c. előadásunknak, Napfény kettőnknek, Széllel szembe, Tisztelt Hazudozó! darabjaink és Hindi Brooks: romance.com is meghaladta az 50. előadásszámot. Utóbbi darabunk a 2015-ös Vidor Fesztiválon elnyerte a legszívhezszólóbb előadásért járó Arlecchino-díjat, 2016-ban pedig a salgótarjáni Vastaps-díjat.

2016 júniusában 50. előadását ünnepelte a Grecsó Krisztián: Mellettem elférsz c. regényéből készült darab. 

Pályázati időszakunkban 3 magyar vonatkozású és 4 kortárs külföldi szerző művét mutatjuk be.

További programok: a hagyományteremtő céllal létrehozott Rózsavölgyi Olvasókör havonta egy alkalommal elemzi a hazai kortárs irodalmi műveket, melynek fő célja, hogy közelebb hozza a legújabb irodalmi forma nyelvezetet az olvasó számára.

 

A Rózsavölgyi Szalon kettősége – jelen a múltban és múlt a jelenben különleges kapcsolatot sugall.

A régi szalonok világát idéző enteriőr a hagyomány tiszteletét sugallják, miközben a kortárs művészet áll a középpontban. Előadásinkban a kor megfelelő eszközeit használja, az összművészeti hatások előtérbe helyezésével.

Célunk az, hogy olyan komplex kulturálódási formát kapjanak nézőink, mely nem szokványos még most, a XXI. Században sem: a könyvesbolt feletti kávézó és színpad nem csupán egy röpke esti (délutáni) színházi élmény, hanem az otthon melegét árasztó „kultúra-kályha”. A mi innovációnk a tradícióhoz való ragaszkodás. Visszajáró vendégek mellett mindig érkeznek újabbak, akik egy-egy előadásunkra más, korábbi programunkon figyeltek fel, vagy követve azon keresztül halottak róla.

HK Produkció

Adaptív színházi modellünk az elmúlt 15 év működéséből következik. A „talált tér” koncepciója Peter Brook üres terének újragondolásából született. 2004-től a Kálvária téren egy elhagyott színházban kezdtük meg működésünket, 2006-tól az eredetileg egy évre tervezett, de hat évig működő Sirály Projektünk is egy elhagyott térben működött, talán nem szerénytelenség azt állítani, hogy meghatározó helyé tudott válni városunk kulturális közegében. 2008-ban a Sirály működésével párhuzamosan több lakásszínházi előadás is született (2008 – Szörprájzparti, Kossuth Lajos utca; 2009 – Vándoristenek – Akácfa utca).

És tulajdonképpen a Hátsó Kapu is egy talált tér volt, egy irodahelység teljes átalakításával jött létre.

A független színházi alkotók egy része a 2010 után megváltozott társadalmi közegben új utakat keresett, olyan témákat és formákat, amely a színház társadalmi szerepvállalásának kibővítésére törekszik.

A HK Alkotói egyre több, a hagyományos színházi terektől, modellektől eltérő tervvel álltak elő, de anyagi lehetőségeink, a HK fenntartása mellett nem tették lehetővé, hogy létrehozzuk ezeket az előadásokat. A nálunk komolyabb anyagi forrásokkal rendelkezők, pedig a biztonságosabb, nagyobb szériákban játszható előadásokat preferálták inkább.

Úgy látjuk, hogy a HK nézői célcsoportjait (fiatal városi értelmiség, szakmai újítások iránt érdeklődő nézői kör), inkább a hagyományos színházi modelleket újragondoló, akár a színházi épületeken túli projektek érdeklik, erős társadalomkritikai tartalmakkal: a kiszolgáltatott társadalmi rétegek problémáinak feldolgozása, a társadalomban gyengülő szolidaritás kérdései.

2014-ben a Kortárs Építészeti Központ és a Kreáter Innovációs Műhely, amely a HK-ban működött Lakatlan néven, a kihasználatlan városi terek kreatív újrahasznosítására indított kutatást. E kutatás nyomán kiderült, hogy több száz, céljainknak megfelelő önkormányzati vagy magántulajdonban lévő üres ingatlan van akár a belvárosban is. http://www.hatsokapu.hu/adaptiv-terek-kek

Így merült fel konkrét tervként az adaptív színházi modell gondolata.

Mostanra állt össze egy olyan, egész évadot érintő művészeti terv, amely továbblépést jelenthet számunkra.

Ennek elemei:

 

  • az adaptív színházi terekbe születő és ott játszható előadások, amelyek eddigi alkotótársainkkal saját produkcióban, vagy koprodukcióban jönnek létre. Ilyenek a Vajdai Vilmos vezette Táp Színházzal közösen, 2 fázisbemutatón már sikerrel bemutatott Nagy büdös semmibe című sorozatszínházi előadásaink, amelyek különböző helyszíneken bemutatott önálló színházi előadások. Vagy Stefanovics Angéla Unikó című előadása, amelyet Kárpáti Péterrel hoz létre. Az UtcaSzak új előadása is így, talált térben jöhet létre.

Általában 1 hét-10 napra költözünk be a kiválasztott terekbe, 2-4 nap próba után 2-3 előadást tartunk az adott helyszínen. A tulajdonosok minket is meglepve, eddigi konkrét visszajelzések alapján erre a rövid időre nem vagy minimális bérleti díjat kérnek.

A produkciók megvalósításához rendelkezünk, akár párhozamosan több helyszínt is kiszolgáló technikai személyzettel és technikával: fény-hangtechnika, nézőtér, székek, stb.

  • ZIMMERMANN című előadásunk négy, számunkra fontos alkotói kör együttműködésével jön létre egy külső és egy belső tér párhuzamos használatával.
  • Kupola Projektünk lényege, hogy olyan helyekre is el tudjuk vinni előadásainkat ahol nem, vagy csak nagyon ritkán juthatnak el nézők színházi előadásokra, és az általunk létrehozott „furcsa” előadásokkal való találkozásra pedig végképp semmi esélyük.

Itt saját és koprodukcióban létrejövő előadásainkon túl, máshol született, utaztatásra alkalmas előadásokból is válogatunk. Illetve más művészeti ágakból, leginkább a kortárs zenei produkciókból is tudunk a Kupolába előadásokat vinni.

  • Káptalantóti-Diszel Műhelyházunkban, több helyszínen, elmélyült műhelymunkára van lehetőség a nyári hónapokban.

 

Visszacsatolás

 

A Rózsavölgyi Szalon marketingkommunikációs tevékenysége a 2016-os évben három fő cél megvalósítására irányult: a repertoárunkon szereplő előadásokkal kapcsolatos tartalmak közlése, az aktuális évad új bemutatóinak népszerűsítése, és a Szalon imázsának építése, azaz egy minőségi garanciát jelentő brand megszilárdítása a kulturális szférában. Viszonylag fiatal intézményként hosszú távú célunk egy stabil, elkötelezett törzsközönség kiépítése, nézőink és vendégeink igényeinek kielégítése a lehető legmagasabb szinten.

Kommunikációs stratégiánk elemeinek összehangolására nagy hangsúlyt fektetünk, arculatunk megalkotásakor harmonikus és egyéni vizuális megjelenítésre törekedtünk, kampányaink során ezt a megjelenítést következetesen alkalmazzuk. 2015 szeptemberétől egy letisztultabb grafikai elemekkel rendelkező arculatot alakítottunk ki. Weblapunk és közösségi oldalunk karbantartása és aktualizálása során kiemelt figyelmet szentelünk annak, hogy látogatóink mindig informatív, érdekes és hasznos tartalmakat találjanak felületeinken. Honlapunk a hatékony keresőoptimalizálás eredményeképp az internetes keresők találati sorában kiemelkedő helyen található, törzsnéző hírleveleseink száma pedig folyamatosan növekszik, táboruk négyezresre duzzadt már. Facebook oldalunknak közel ötezer követője van.

Stratégiánk kulcsfontosságú elemeként az előadásainkban rendszeresen fellépő színészek jelentős szerepet játszanak kommunikációnkban, reklámmegjelenéseink mellett a művészek közreműködésével készült interjúk és PR cikkek segítették produkcióink széles körben történő népszerűsítését. A bemutatókhoz kapcsolódó kampányaink során online (honlap, facebook), print, rádiós és televíziós felületeket is igénybe vettünk, és ezeket a jegyértékesítést ösztönző akciókkal kombináltuk, így például rendszeresen éltünk a közösségi vásárlás, a nyereményjátékok és a partnereinkkel közös akciók kialakításával. Fizetett reklámmegjelenéseinket kiterjedt PR tevékenységgel egészítettük ki, melynek hatékonyabbá tételéhez médiapartnereinkkel barter megállapodásokat kötöttünk.

Ezen megállapodásokat természetesen a következő években is szeretnénk meghosszabbítani és bővíteni.

Közönség- és közösségépítésünket a direkt marketing eszközeivel is segítjük, az elmúlt évben jelentősen bővítettük adatbázisunkat, a hírlevelünkre feliratkozókat rendszeresen tájékoztattuk újdonságainkról, és hűségüket jutalmazandó, ők értesülnek elsőként új programjainkról és akcióinkról.

Számos céggel megállapodást kötöttünk, belső információs rendszerünkön keresztül folyamatos tájékoztatást kapnak a Szalon eseményeiről, akcióiról.

Bérletstruktúránk a kor követelményeinek megfelelően egy rendkívül rugalmas megoldást kínál nézőinknek, szabadbérleteink tetszőlegesen felhasználhatók több, különböző előadásra, vagy akár egy darab megtekintésére, mellyel lehetőségük van meghívni családtagjaikat, barátaikat egy kellemes estére.

Bemutatóinkról számos kritika megjelenése is mutatja a Szalon művészeti hitvallását, az alkotói műhely eredményességét (lásd sajtómappa). 2016. márciusától 7 bemutatónkról több,mint 40 kritika jelent meg nyomtatott és online szakmai sajtótermékekben.

A HK Projekt előadásainak hirdetéseit, nézői kapcsolatait, eddig erre fordítható forrás hiányában a „természetes kiválasztódás”-ra bíztuk. Abban bíztunk, hogy azok az előadások, amelyeknek sikerül nézőink érdeklődését felkelteni, életben tudnak maradni. Úgy ítéltük meg, hogy 5 előadás után derül ki az előadás életképessége és ehhez szinte kizárólag napi frissítéssel karbantartott honlapunkat www.hatsokapu.hu, és  facebook oldalunkat https://www.facebook.com/hatsokapu/ használtuk.

A HK Produkció 20017/18-as évadának tervei ebben mindenképpen minőségi váltást igényelnek.

A szájhagyományon túl, amit nagyon fontosnak tartunk, azokat az alternatív lehetőségeket kívánjuk használni, amelyek az utóbbi években a legjobban működtek. A Zöld Szofi alkotói például egy álhírrel hoztak létre egy honlapot, amelynek egy hét után 60 000 látogatója volt; amikor kiderült, hogy ez egy színházi előadás promóciója, pár ezresre csökkent a nézettsége, de így is telt házakkal tudott elindulni az előadás. A jelenleg is műsorunkon tartott Öldöklő Tejcsarnok előadásunk létrehozására crowdfunding, közösségi finanszírozással létrejött adománygyűjtő kampányt indítottunk, és ez a néhány százezer forinton túl, az előadás ismertté tételében is sokat segített. A HK Produkció előadásainak közzétételéhez ezeket a tapasztalatainkat is felhasználva, az előadások különleges eseményenkénti kommunikációja a feladat. Ehhez alkotói körünkhöz tartozó a színházi munkában is alkotóként résztvevő barátainkat, munkatársainkat kértük fel: Szabados Lucát, Sebő Ferencet, Kovács Gergőt, Egger Gézát, akik ebben az elmúlt években tapasztalatot szereztek.

Minden előadásunkra különböző a gerillamarketing új formáit kereső koncepción dolgozunk.

Ötleteink egy részét elkezdtük tesztelni a Facebookon.

 

A HK weboldalának jelenleg 4700 követője és egyes eseményeinek 7000-9000 visszaigazolt megtekintője van a közösségi oldalakon, 5600 fős, működő nézői e-mail listánk jó kiindulási alap céljaink eléréséhez.

 

Társadalmi  szerepvállalás, közhasznúsági szempontok

 

A Rózsavölgyi Szalon 2016 szeptemberétől olvasókör indításával bővítette programrepertoárját Morcsányi Géza (dramaturg, műfordító, a Líra Kiadói Csoport igazgatója) vezetésével. Célunk lehetőséget adni az olvasás élményének egy-egy mű bemutatásán keresztül.

Eddig a következő magyar szerzők könyveiről beszélgettek:

Grecsó Krisztián: Jelmezbál, Bartis Attila: A vége, Závada Pál: Egy piaci nap, Dragomán György: A fehér király, valamint februárban Esterházy Péter: Egyszerű történet vessző száz oldal - a Márk-változat c. könyve lesz a téma.

 

Az NKA szépirodalmi pályázatán nyert összegből tudtuk megvalósítani újra a Pár-beszéd zenével és irodalommal programsorozatunkat KEDVENCEK címmel.

Az est során a meghívott vendéggel a kedvenceiről beszélget Szegő János, az életét meghatározó és befolyásoló műalkotásokról ugyanúgy, mint a hétköznapjait színesítő és segítő apróságokról, legyen az egy berlini kávéház vagy egy elnyűtt aktatáska. Kánonok és receptek, anekdoták és titkok elevenednek meg a pódiumon. A vendég az est során mutatóba elhozza egy-egy kedvenc tárgyat; valamint felolvasással, zenelejátszással és vetítéssel is gazdagodik az élmény. A beszélgetés végén a közönség is kérdezhet, hozzászólhat az esthez, ekképpen kinyílik a kör, találkoznak az ízlések.

Eddig meghívott vendégeink: Molnár Piroska, Parti Nagy Lajos, Iván Ildikó és Görgey Gábor, Törőcsik Mari, Máté Gábor és Grecsó Krisztián.

A felnőttek rendszeres színházlátogatásának ösztönzésénél egy fontosabb dolog van csupán, a fiatalok színházba csábítása. Mivel a felnövekvő nemzedék a jövő színházi közönsége, érdemes időben elkezdeni a tudatos, értelmező nézővé nevelést. Négy év működés után, melynek fő profilja a felnőtt közönség kiszolgálása volt, a Rózsavölgyi Szalon most a középiskolás korosztályt is szeretné megragadni. 2016 első félévében 12 alkalommal tudtuk fogadni a diákokat, melyet 2017-ben lehetőségeinkhez képest folytatunk.

Rózsavölgyi Classic sorozatunkban 2016-ban egy koncertet tudtunk megvalósítani. Anyagi forrásaink bővítésével további koncertek szervezése szándékunkban áll.

A Rózsavölgyi Szalon a 2016-os naptári évben többféle közfeladatot is ellátott. Részt vett, ingyenes programokkal a Színházak éjszakáján, valamint szeptemberben egy 2 napos fesztivál programjait szervezte: a Belváros-Lipótvárossal kötött megállapodás kapcsán, ellenszolgáltatás nélkül szervezte meg a TÉR_KÖZ projekt keretében megújult Szervita tér átadójának rendezvényeit. Gyerek- és ifjúsági programok, folk- és táncprogramok, jazz- és sanzonműsor, operettgála, kiállítás és más kulturális program, mintegy 25 rendezvény szerepelt műsoron a 2 nap alatt – itt az Önkormányzati támogatásként beérkezett összeg teljes egészében kifizetésre került művészeti és azt kiegészítő, pl. technikai tevékenységekre.

A Szalonnak továbbra is szándékában áll ingyenes rendezvényeknek otthont adni: a Magyar Zenei Tanács havi rendszerességgel szakmai fórumát nálunk tartja, illetve közel évi 20 könyvbemutatónak adunk helyet.

A Rózsavölgyi Szalonról – mivel a Rózsavölgyi Zeneműbolt szerves részét képezi – megkeresésre a hely történetét bemutató előadásokat tartunk.

 

A HK Produkció a bemutatatott színházi előadásokon túl rendszeresen adott teret kortárs zenei programoknak, olyan színházi alkotóinkkal napi kapcsolatban lévő zenészeknek, akik kísérleteiket csak itt tudták értő zenei közegben bemutatni (12Z, Duke Bluebeard, Panda- Latinovics) évek óta együttműködünk az egyik legérdekesebb nemzetközi kortárs zenei fesztivállal, az Ultrahang Alapítvány által szervezett UH Festtel.

Rendszeresen adtunk teret az LMBTQ közösség rendezvényinek, workshopjainak.

Támogatni, technikai segítséget tudtunk nyújtani  olyan civil kezdeményezéseknek, amelyek nem a mi tereinkben valósultak meg.  Ingyenes adománygyűjtő programokat, támogató koncerteket szerveztünk. Teret adtunk az Óvás! Egyesület rendezvényeinek és az Olvasás Éjszakája programjainak.

A Republikon Intézet rendszeresen tartott sikeres workshopokat, konferenciákat.

IGEN! Társadalmi Innovációs sorozatunk négy éven át, a szakemberek szerint az egyik legjobb start up képzés volt a városban.

Egyéb nem színházi programjaink például a Kinoflow filmklub, nemzetközi elismertséget szerzett. http://www.spottedbylocals.com/budapest/hatso-kapu/.

Menjünk Világgá! tanulási környezetfejlesztő sorozatunk is a nézőinkkel és leendő nézőinkkel kialakított személyes kapcsolatot erősítették.

Élhető, közösségi színházi alkalmakat hozunk létre, ahogy eddig is.

 

Mostantól a HK Projekt keretében eredeti alapításkori célkitűzéseinkre szeretnénk koncentrálni: alternatívát nyújtani a szolgáltató színházzal párhuzamosan létrejönni vágyó, kísérletező, új utakat kereső színházi produkciók és események számára.

Új tereket, új formákat, új tartalmakat keresünk.

Kilépve a zártabb struktúrából, az előadásokhoz keresünk helyszínt, nem a helyszínhez előadást.

Ezt az utat látjuk előadásaink társadalmi hatásának növeléséhez a legjárhatóbbnak (Kupola Projekt).

 

Hatékonysági szempontok

 

A Városi Színház Nonprofit Kft. gazdálkodásában a két színházi program gazdálkodását különválasztva kezeli. Mindkét modell keresi a hosszú távú fenntarthatóság lehetőségeit, vállalt feladataival arányos, átlátható, több lábon álló, takarékos működési modell kialakítására törekszik.

 

Az előadóművészeti programján túli aktivitásainak költségeit, projektenként külön kezeli, azokhoz külön kívánja előteremteni az anyagi forrásokat.
 

A Rózsavölgyi Szalon PR és marketing koncepciója szorosan követi a kor követelményeit. Jegyeladásunk közel 70 %-a már online történik. Az ehhez kapcsolódó eszközöket, talán ezen a területen egyedülállóan használjuk ki, olyan újításokkal, fejlesztésekkel keressük meg vásárlóinkat, melyek eddig szokatlanul hatnak (online akciók, könyvvásárlás kuponok). Természetesen a közvetlen kapcsolatot sem veszítjük el nézőinkkel, személyre szabott megkeresésekkel, ajánlatokkal hívjuk fel a figyelmet előadásinkra. Az online eszközökön kívül a hagyományos havi műsorfüzet mellett az előadások szóróanyagai szolgáltatnak információt a Szalon darabjairól.

A HK Projekt az együttműködés új lehetőségeit keresi, a sok kicsi sokra megy gondolata alapján a hasonló koncepciójú Társulatokkal létrejött együttműködéseink eredményességében látjuk fennmaradásunk lehetőségét. Nemcsak az alkotási folyamatban, hanem az előadások szervezésének, PR-jának, továbbjátszásának feladatait is együttműködve valósítjuk meg.

Új projektjeink segíthetnek nemcsak a független színházak nézői közösségének bővítésében, hanem a színházba járók társadalmilag meghatározott csoportjain túl is  találkozhatunk eddig számunkra elérhetetlen nézői körrel (Kupola Projekt, Zimmermann).

Minden előadásunknak részletes költségvetése van, így olyan konstrukciókat dolgozunk ki, amelyek az előadások fenntartásához is hozzájárulhatnak. Például a Nagy büdös semmibe előadásainak jegyárát az eddigi átlagos 2000 forintról 3000-re emeljük, de ezért a nézőink már kapnak egy italt is, és előadás után ott tudnak maradni egy oldott hangulatú estén a fellépőkkel.

ZIMMERMANN előadásunkat a fizető nézők fejhallgatóval követhetik.

Gazdálkodási szempontok

A Városi Színház NKft gazdálkodása a megadott szempontrendszer szerint a kulturális szféra nehéz gazdasági körülményei ellenére is stabilnak mondható, 30 napon túli tartozásunk nincs.  

Bemutatók száma:                                                                20

Befogadott Alkotók, Társulatok:                                   35

Színházi előadások:                                                            390

Igazolható nézőszám / Fizető néző                        29 576 fő

Jegybevétel 2016.03.01-2017.02.28  bruttó                        Ft

A 2016-os Tao igényelhető összege                                       Ft

Összes program:                                                                                                 

Teljes látogatottság:                                                                                                33 978 fő

NKA Támogatás 2016.03.01-2016.12.31/ Rózsavölgyi                        3 300 000.-Ft

EMMI/NKAI működési támogatás/ HK                                                                    6 950 000.-Ft

Az 1956-os forradalom és szabadságharc

60. évfordulójára létrehozott Emlék Bizottság/ Rózsavölgyi                           3.000.000.-Ft

 

A Városi Színház Nonprofit Kft. pályázatainak 80%-a volt sikeres.

A TAO támogatást 100 százalékig sikerült kihasználnunk, költségvetésünk egyharmadát teszi ki a nettó jegybevétel. Külföldi tevékenységünk nem volt, a vidéki előadások a költségvetés 15%-át teszik ki, amelyek a Rózsavölgyi Szalon előadásainak forgalmazásából keletkeztek.

A Rózsavölgyi Szalon kiadásait a jegybevétel, TAO-bevétel és a pályázati források mellett a Városi Színház Nonprofit Kft. egyik tulajdonosa, a Pentaton Koncert- és Művészügynökség üzleti bevételeiből fedeztük, illetve a Pentaton dolgozói „társadalmi munkában” végezték a Szalon szervezését, illetve a dologi kiadások egy része is a tulajdonosnál jelentkezett.

A Hátsó Kapu a jegybevételből és a pályázati bevételeiből tudott működni. A bérleti díját a TAO bevételből tudta rendezni. Költségvetésének 40%-át az EMMI működési pályázatán elnyert forrás jelentette, de e nélkül nem tudtunk volna működni.

 

Pályázatunkat a pályázati kiírás 16. oldalán található kiegészítés alapján közösen adjuk be:”… közös, összevont ülésen tesznek javaslatot azon pályázatokról is, amelyek a Színház I. és a Színház II. kategória valamennyi kritériumának együttesen megfelelnek, és mindkét kategória feladatellátását és pályázati feltételeit együttesen teljesítik. Ebben az esetben a nézőszám kritériumok és előadásszámok összeadódnak.) „

 

Pályázatunkban sokrétű, magas művészeti értéket képviselő tevékenységeink létrehozásához közvetlenül kötődő személyi illetve dologi kiadásainkhoz kérjük           millió forintos támogatásukat.

 

Budapest, 2017. január 17.

Figyelmükben bízva, tisztelettel:

 

             Ügyvezető Igazgató                                                         Ügyvezető Igazgató

              Rózsavölgyi Szalon                                                               HK Produkció

       Városi Színházi Nonprofit Kft.                                             Városi Színházi Nonprofit Kft.  

Tervezett bemutatóink:

Rózsavölgyi Szalon

 

Bemutató: 2017. március 4.

Ivan Viripajev: Illúziók

Fordította: Kozma András

 

Két házaspár groteszk humorral megírt történetét négy színész meséli el. Az ötven éven át tartó, egymásba fonódó-gabalyodó történet során fokozatosan kiderül, hogy semmi sem az, aminek látszik, semmi nem úgy történt, ahogy a szereplők visszaemlékeznek az életükre. Az emberi érzelmek, az emberi emlékezet csupa illúzióból próbálja felépíteni a boldogságnak, a szerelemnek hitt légvárát. Az előadás fanyar, egyszerre kacagtató és melankolikus hangvételével, nemes szórakoztatás keretében szól férfi és nő drámai felismeréseiről.

 

Szereplők: Hirtling István, Varga Mária, Tóth Ildikó, Debreczeny Csaba

Zene: Dobri Dániel

Jelmeztervező: Kárpáti Enikő

Díszlettervező: Magyarosi Éva

Rendező: Hargitai Iván

 

A székesfehérvári Vörösmarty Színház és a Rózsavölgyi Szalon koprodukciója

 

Ősbemutató: 2017. március 28.

Agota Kristof: Az analfabéta

Fordította: Petőcz András

 

A szerző 21 éves volt, amikor 1956 végén, a forradalom leverése után egy kisgyerekkel a karján az zöldhatáron keresztül elhagyta hazáját, végül Svájcban telepedett le. Második férjével és az új házasságából származó gyerekeivel már franciául beszélt.

Verseit magyarul írta, de történeteit, néhány kísérlettől eltekintve, franciául.  

Ahhoz, hogy francia nyelvű író lehessen, újra kellett tanulnia az olvasást, mint egy analfabétának. Szimbolikus történetek a kötet írásai: eljutunk attól a stabil értékrendtől, hogy mindenki magyarul, tehát „érthető nyelven” beszél, addig, hogy a kivándorlónak, az alkotónak új nyelvet kell elsajátítania, mint egy tudatlannak, mint egy analfabétának, ahhoz, hogy létezni tudjon a világban.

A kényszerű menekülés, az önként vállalt száműzetés krónikája. Az analfabéta jelenleg is aktuális témákat feszeget, szól asszimiláció és a gyökértelenség problémaköréről; az identitás, az országhatárok, a nyelv, és a művészet kapcsolatáról.

 

Szereplő: Falusi Mariann

Közreműködik: Födő Sándor „FODO”

Színpadra átdolgozta: Galgóczy Judit

Díszlettervező/ jelmeztervező: Varsányi Anna

Zenei tanácsadó: Fáy Miklós

Zeneszerző: Födő Sándor „FODO”

Rendező: Galgóczy Judit

 

Támogató: Az 1956-os forradalom és szabadságharc 60. évfordulójára létrehozott Emlékbizottság

 

 

 

Bemutató: 2017. április 20.

V. KULCSÁR ILDIKÓ:

HÁROM SZÓTAG: SZE-RET-LEK

Rendhagyó párkapcsolati tréning – a szerző belebeszéléseivel

A Nők Lapja népszerű újságírójának jókedvű, ironikus és szomorkás írásaiból összeállított zenés darab joggal tekinthető rendhagyó párkapcsolati tréningnek: szituációs játékok sorozata. A nézők nevetnek, meghatódnak, bosszankodnak, aztán rájönnek, hogy a darab rólunk, valamennyiünkről szól. Szerelmeinkről, csalódásainkról, hibáinkról, hazugságainkról, tévedéseinkről, pontosabban arról, hogy miként tudjuk egymást boldoggá tenni, vagy a pokol legmélyebb bugyrába taszítani.

A darab hiánypótló, hiszen tudatosan kedvet csinál a családi élethez, közben segíti a párkapcsolati kultúra színvonalának javítását. Nem oktatja-tanítja a közönséget, nem ad mindenki számára hasznos vagy kötelező recepteket, de azt azért sugallja, hogy szeretettel, humorral, iróniával és öniróniával könnyebb elviselni egymást és életünk nehéz helyzeteit.

 

Szereplők: Kádek Heny, Hirtling István, Sütő András, V. Kulcsár Ildikó

Rendező: Czeizel Gábor

 

 

Tervezett magyarországi bemutató: 2017. szeptember 15.

Éric-Emmanuel Schmitt: A látogató

Fordította: Oláh Krisztina

 

Bécs, 1938 áprilisa. Nem sokkal az Anschluss után. Sigmund Freudot a Német Birodalom elismerő nyilatkozat aláírására akarja kényszeríteni. Egy éjszaka a lányát elhurcolják, és ugyanezen az éjszakán egy idegen ugrik be kívülről az orvos dolgozószobájába. A furcsa látogató, úgy tűnik, mindent tud Freudról: az életéről, a gyerekkoráról, a félelmeiről. A két ember beszélgetéséből csak egyetlen magyarázat következik – ami azonban a köztudottan ateista Freud számára nem fogadható el. De mégis, akkor mi az, amiben hisz? És ha mégis létezik Isten, hogy engedheti, hogy az emberiségen úrrá legyen a gonosz? Miért enged teret az ordas eszméknek, az immorális cselekedeteknek, az embertelenségnek? Miért állítja az embert olyan erkölcsi dilemmák elé, amelyek elvehetik tőle a jóba vetett hitet? Mi dolga van a hitnek a pszichoanalízissel? És miért beszélget ilyesmikről a világhírű pszichiáter egy különös jelmezbe bújt vadidegennel élete vége felé, egy nehéz nap éjszakáján?

 

Schmitt drámája az irodalomtudósok szerint kísérlet arra, hogy a gonosz jelenléte ellenére igazolja Isten létezését. Azonban a klasszikus teodiceákhoz képest a szerző nem törekszik radikális állásfoglalásra, sokkal inkább a kétségek és kérdések felvetésére helyezi a hangsúlyt. Éric-Emmanuel Schmitt egy rádióhallgatással töltött éjszaka kezdte írni a darabot, amikor az egymás után következő sok rossz hír hallatán úgy érezte, megkérdőjeleződik a saját hite. Ez az élmény jelenik meg A látogatóban. A mű végül az év legnépszerűbb drámája lett, negyvenezer példányban kelt el a szöveget tartalmazó könyv. Az 1994-ben, Franciaországban színpadra került darab három Molière-díjat is kapott: a legjobb írónak járót, a legjobb rendezésért és a legjobb előadásért.

 

Szereplők: Fodor Tamás, Sztarenki Dóra, Varga Ádám, Sütő András

Dramaturg: Ugrai István

Díszlettervező: Enyvvári Péter

Rendező: Császi Ádám

 

 

 

Tervezett ősbemutató: 2017. október 15.

„Emberi hangon…” – zenés színházi est

Molnár Piroska leghíresebb zenés színpadi szerepeinek dalait énekli, és a hozzá és számára írt új dalokat.

Molnár Piroska gazdag életpályája nem csak jelentős drámai karaktereket, hanem nagy zenés szerepeket is tartalmaz, az operettől a musicalig, sőt, a klasszikus dalok megformálásáig is. (Kurtágh György egy dalciklusát Molnár Piroska énekelte Svájcban és Angliában.)

A színházi este ezekből a dalokból, nótákból, operett slágerekből válogat, ezeken keresztül követve végig nagy ívű színházi pályáját, de ebből az alkalomból Pressertől, Déstől, Várkonyi Mátyástól, Hrutka Róberttől, Bereményitől, Varró Dánieltől és Eötvös Pétertől is ad elő vadonatúj, számára írt műveket. És közben megosztja gondolatait, élményeit, tapasztalatait az emberi hangról.  Annak erejéről, hatásáról, különösségéről, szóval arról a munkaeszközről, amelynek gyakorlását oly’ magas szinten műveli.

A zenés színházi est háromtagú zenekarral – zongora-klarinét-hegedű – szólaltatja meg a műveket, szcenírozott környezetben, a színházi esték izgalmát föl- és megidézve.

Szereplő: Molnár Piroska

Író,szerkesztő, rendező: Vörös Róbert

Tervezett ősbemutató: 2017. november 15.

Bíró Eszter Nem lettem volna az, aki vagyok munkacímű Szép Ernő estje

 

Az előadás alapvető célja Szép Ernő sajátos hangulatú irodalmának, költészetének átadása egy ehhez az esthez megírt és dramaturgizált történet folyományán, a költő megzenésített verseivel.

Az utóbbi években kezdték újra felfedezni Szép Ernő egyedi, szubjektív, kissé cinikus, szatírikus világát, aki ugyanúgy tartozott Molnár Ferenc legszűkebb baráti körébe is. Babits kezdettől fogva nagy költőnek tartotta, Hatvany Lajos a hazai városi irodalom egyik főalakjának. Versei ugyanúgy kaptak helyet a legkomolyabb antológiákban, mint a kabarék színpadán.

Ő maga pedig rendkívül szerény modorú, kistermetű, sovány ember volt, aki félszeg mosollyal mondotta el ironikus véleményeit az emberekről és az eseményekről. Valójában nem tartozott senkihez, és magányos jelenség irodalmunkban.

Dialógok, szituációk, tréfák kötik össze az életrajzi elemeket, a verseket, a dalokat.

Az elhangzó versek közül néhány: Recept, Életrajz, Lányoknak való Nóta, Sokat ne várj a szerelemtől, Az Antiszemiták, Dal a rabmunkáról, A majom.

Amellett, hogy az előadásban szereplő verseket megzenésítése által irodalmi, színházi és zenei értékmentés történik, egyúttal az előadás létrehozása bizonyíték és látlelet is arra, hogy Szép Ernő munkássága mai, korszerű, és a fiatal generáció számára hiánypótló. 

Szereplők: Bíró Eszter, Trill Zsolt

Versek: Szép Ernő

Zene: Födő Sándor "Fodo"

Rendező: Seres Tamás

Támogató: NKA

A Miss Biro Publishing és a Rózsavölgyi Szalon közös produkciója

 

Tervezett magyarországi bemutató: 2017. december 15.

Alexandr Mardan: Valentin nap éjszakája

Fordította: Varsányi Anna

A kortárs orosz-ukrán szerző darabja első ránézésre egy szerelmi háromszög történetét meséli el. Negyvenes házaspár, külföldön tanuló gyerekkel. Fényűző modern otthon, elegáns vacsorák, pezsgő kulturális élet, tengerparti nyaralások. Azonban a férj túl sokat dolgozik, egyre többször jár többnapos, vidéki konferenciákra, megszaporodnak a késő esti tárgyalásai. A feleség magányosnak érzi magát, kombinál, féltékenykedik, vádol - végül szerepjátékba kezd, hogy felfrissítse házasságát. Férjével, mint két idegen érkeznek haza lakóparki otthonukba és elkezdődik az újra-ismerkedés: romantikus francia sanzonokat hallgatnak, van vörösbor és fülledtség, idővel pedig fény derül régen elhallgatott történetekre és mindennapi sérelmekre. Megszakad a játék, elillan a pillanat varázsa, hirtelen újra visszatérnek a rideg valóságba – az állandóan dolgozó férj és a féltékeny feleség szerepébe.

A történet csak ekkor kezd igazán bonyolódni. Titokzatos por kerül az egyik borospohárba, hóvirágot kell szerezni a sötét téli éjszakában, feltűnik egy húsz éve nem látott ismeretlen ismerős, kialszik a világítás, a személyzet pont ma este kimenőt kapott, nem forog a szélkakas, eltűnik a gyémánt nyakék. Pont, mint egy krimiben. Csak itt valahogy minden mégis stimmel – első ránézésre – mint egy romantikus vígjátékban.

Alexandr Mardan színműve sok lehetőséget ad az alkotóknak egy sajátos színházi világ megteremtésére. A ma rendkívül divatos skandináv krimik néha már abszurd hangulatát idéző darab egy sokak számára ismerős, mégis kibeszéletlen témát dolgoz fel: a kiüresedett házasságok fordulópontjának pillanatát, amikor csak rajtunk múlik, hogy újra tudjuk-e értelmezni a kapcsolatunkat vagy útjaink végleg elválnak egymástól.

Tervezett szereplők: Bereczki Zoltán, Danis Lídia

Rendező: Dicső Dániel

 

REPERTOÁRON TARTOTT ELŐADÁSAINK:

 

Eric Assous: MESTERHÁRMAS

Magyarországi bemutató

 

A Rózsavölgyi Szalon műsorán ismét egy népszerű kortárs francia darab. A Mesterhármas szereplői kegyetlen őszinteséggel rántják le a leplet a házasfelek közötti apró titkokról, amelyek az idő múlásával egy nagy hazugsággá állnak össze. És ahogy az lenni szokott, az a bizonyos harmadik sem hiányozhat a képből. A néha pattanásig feszülő indulatok mellett ugyanakkor a humor is rengeteg szerepet kap a darabban, amely még árnyaltabbá és izgalmasabbá teszi a három szereplő történetét.

Szereplők: Bozó Andrea, László Zsolt, Kocsis Gergely

Rendező: Csizmadia Tibor

Bemutató: 2017. február 9.

 

 

 

Neil LaBute: VALAMI CSAJ(OK)

Magyarországi bemutató

 

Egy középkorú férfi nősülni készül – s elhatározza, végigjárja az élete nagy szerelmeit. Valamennyiükkel hasonló szállodai szobában találkozik, más-más városokban (az első az első  szerelem, a második az érzéki, a harmadik a különleges, a negyedik az igazi) – de nem lel megnyugvást, a nők sokkal többet értek-érnek nála – egy elrontott, gyáva élettel kell szembenéznie a végén… Szórakoztató előadás, ha az összes nőt ugyanaz a színésznő játssza, bravúrszerep!

 

Szereplők: Pokorny Lia, Őze Áron

Rendező: Németh Kristóf

Bemutató: 2016. december 15.

 

"SZÜLŐFALUM, PEST” – Fesztbaum Béla színházi estje Molnár Ferenc írásai alapján

Ősbemutató

 

Jól ismerjük az elegáns és briliáns vígjátékok, vagy a Pál utcai fiúk szerzőjét, de nem igazán ismerjük azt a szenvedélyes hangú, tisztán látó publicistát, aki a világhírű darabok hátterében, estéről-estére, magányosan, egy kávéházi asztal mellett, egyéni hangvételű cikkekben írta meg, mondta el véleményét a körülötte lévő világról. Közönségünk egy olyan egyszemélyes színházi estet láthat, ami tudatosan egymás mellett megidézi a "színházi" írót és a "kávéházi", ismeretlen arcát, nem színpadra szánt szövegein keresztül. Az estet 3 fős zenekar kíséri, az elhangzó zenék Fesztbaum Béla szerzeményei.

Rendező: Fesztbaum Béla

Bemutató: 2016. november 30.

 

 

Szabó Magda: AZ ŐZ

Ősbemutató

 

Az őz a kegyetlen őszinteség regénye; a féltékenység, az irigység, a szenvedélyes szerelem és az igaz barátság története. 1959-ben, amikor megjelent Szabó Magda nagysikerű könyve, bombaként robbant be a köztudatba. A mű a 20. századi magyar irodalom egyik kiemelkedő alkotása, felkavaró és lebilincselő történetével, csodálatos nyelvezetével, és hihetetlen tudatos, zseniális szerkesztettségével. Encsy Eszter, a regény főhősnője felidézi életét, és az emlékek morzsáiból egy különleges női történet bontakozik ki.

Szereplők: Nagy Mari, Gáspár Sándor, Erdélyi Timea, Spolarics Andrea, Sipos Imre

Rendező: Őze Áron

Bemutató: 2016. október 15.

 

Lucy Prebble: MELLÉKHATÁS

Magyarországi bemutató

 

A darab egy hétköznapinak induló egyszerű gyógyszerkísérletről szól, ahol egy új, depresszió elleni szert tesztelnek. A kísérlet résztvevői arra vállalkoznak, hogy némi díjazás fejében heteken át, a világtól elzárva, szigorú megfigyelés alatt szedik az új gyógyszert, vagy annak placebóját.

Lucy Prebble lebilincselően szórakoztató és elgondolkodtató drámája a tudományos objektivitást állítja szembe az emberi szív és agy rejtelmeivel, a tiszta számokat és adatokat érzéseink kuszaságával, kiismerhetetlenségével.

Szereplők: Sodró Eliza, Porogi Ádám, Tóth Ildikó, Lengyel Ferenc

Rendező: Valló Péter

Bemutató: 2016. szeptember 16.

 

Romain Gary (Émile Ajar): SALAMON KIRÁLY SZORONG

Ősbemutató

 

A címadó nem Dávid és Betsabé bölcs fia, hanem a párizsi illetőségű, nyolcvanöt éves Salomon Rubinstein, visszavonult nadrágkirály, aki a konfekcióiparban szerzett vagyonából ajándékküldő és lelkisegély-szolgálatot finanszíroz, sőt álmatlan éjszakáin maga is odaül a telefonhoz, enyhíteni halálfélelmét, illetve tagadni annak elkerülhetetlenségét…
Szereplők: Hernádi Judit, Jordán Tamás, Mohai Tamás, Sipos Vera

Rendező: Dicső Dániel

Bemutató: 2016. június 9.

 

A K. V. Társulat előadása

Yasmina Reza: EGY ÉLET HÁROMSZOR 

 

Az anyai ágon magyar származású, világhírű francia írónő színházi bravúrja az Egy élet háromszor, mely két értelmiségi házaspár kapcsolatát vesézi. Trükkje, hogy egy hétköznapinak induló látogatást háromszor nézhetjük meg egymás után, mindháromszor máshogy.

Szereplők: Scherer Péter, Terhes Sándor, Száger Zsuzsanna, Urbanovits Krisztina

Rendező: Ördög Tamás

Bemutató: 2016. április 23.

 

 

Déry Tibor - Makk Károly: SZERELEM

Ősbemutató

 

A kortárs irodalom remekeinek bemutatása mellett mindig is feladatunknak éreztük, hogy a 20. század klasszikusait is felidézzük. Ennek jegyében állítottuk színpadra Makk Károly legendás filmjét, az 1971-ben készült Szerelem című alkotást.

Szereplők: Molnár Piroska, Pető Kata, Spolarics Andrea, Erdélyi Timea, Őze Áron

Rendező: Léner András

Bemutató: 2016. április 5.

 

 

Mark St. Germain: ISTENEK TANÁCSA

Magyarországi bemutató

 

Az Istenek tanácsa, amelyet egy kritikus igencsak találóan a 12 dühös ember és a Vészhelyzet keresztezésének nevezett, egy New York-i kórházban játszódik, ahol a transzplantációs döntőbizottságnak hirtelen döntést kell hoznia, hogy négy beteg közül alig egy óra múlva ki kaphat új szívet…

Szereplők: Borbás Gabi, Söptei Andrea, Bánfalvi Eszter, Dunai Tamás, Őze Áron, Márton András, Dicső Dániel/Sellei Ábel

Rendező: Valló Péter

Bemutató: 2016. január 28.

 

 

Jean-Marie Chevret: AMAZONOK

Magyarországi bemutató

 

Az Amazonok alapproblémája a magány, az egyedüllét és a kapuzárási pánik. A szereplők páncélt növesztenek, hazugságok mögé rejtőznek, újabb és újabb mentségeket találnak a hibáikra, de szép lassan lekopik a felszíni máz és kiderül az igazság, amivel ennyi idő után még nehezebb szembenézni.

Szereplők: Náray Erika, Györgyi Anna, Auksz Éva, Ozsgyáni Mihály, Héricz Patrik

Rendező: Szarka János

Bemutató: 2015. december 14.

 

Romain Gary (Émile Ajar): ELŐTTEM AZ ÉLET

Ősbemutató

 

Amikor Émile Ajar Előttem az élet című regénye megjelent 1977-ben Magyarországon, egy pillanat alatt kultuszkönyvvé vált, mert a szabadság levegőjét hozta be hozzánk a merész humorú darab utcakölök életének történetével. A tizenegy éves kis Momo elbeszéli a hajdani örömlány, Rosa mama, a színesbőrű traveszti, Lola asszony és az eltűntnek hitt, börtönviselt arab apa sorsát. 

Szereplők: Nagy Mari, Csomós Mari, Jordán Tamás, Lukács Sándor

Rendező: Alföldi Róbert

Bemutató: 2015. szeptember 1.

 

 

Hindi Brooks: ROMANCE.COM

Magyarországi bemutató

 

Az amerikai írónő Romance.com című vígjátéka az internetes ismerkedés világába vezeti be a nézőt, ahol mindenki annak adhatja ki magát, akinek csak akarja.

Szereplők: Molnár Piroska, Jordán Tamás, Sipos Vera, Erdélyi Timea, Domokos Zsolt, Formán Bálint

Rendező:Dicső Dániel

Bemutató: 2015. február 12.

 

 

Bernard Slade: VÁLÓTÁRSAK

A látszólag hétköznapi történet megoldásához Bernard Slade – aki a halhatatlan Jövőre veled ugyanitt szerzője is – a tőle megszokott szellemességgel, mély emberismerettel, humorral és meglepetésekkel teli jelenetekkel vezeti el a nézőit. Fergeteges csillogó párbeszédek a párkapcsolatainkról és a házasságról magáról – és arról, hogy van-e élet a válás után.

Szereplők: Für Anikó, Lengyel Ferenc

BALIKÓ TAMÁS rendezését színpadra állította LŐKÖS ILDIKÓ

Bemutató: 2014. december 16.

 

 

Grecsó Krisztián: MELLETTEM ELFÉRSZ

Magyarországi bemutató

 

Az utóbbi évek egyik legnagyobb könyvsikere túl van a nyolcadik kiadáson. A belőle készült színdarabot a bécsi ősbemutató után a Rózsavölgyi Szalon színpadán láthatják Magyarországon elsőként. A regény 2012-ben az év legjobb könyve lett, elnyerte az Aegon Művészeti Díjat.

 

Szereplők: Pogány Judit, Sipos Vera, Sztarenki Dóra, Őze Áron, Ozsgyáni Mihály, Sütő András

Rendező: Léner András

Bemutató: 2014. szeptember 12.

 

 

Jerome Kilty: TISZTELT HAZUDOZÓ!

 

Bernard Shaw, a drámaíró-fenegyerek negyven éven át, 1899-től 1939-ig levelezett az ünnepelt színésznővel, Stella P. Campbellel, aki a Pygmalion ősbemutatóján Elizát játszotta. Kettejük levelezését dolgozta föl Jerome Kilty amerikai színész ebben a közkedvelt kétszemélyes „levéldrámában".

Szereplők: Jordán Tamás, Molnár Piroska

Rendező: Valló Péter

Bemutató: 2013. december 10.

 

 

Sándor György: MEDDIG MEHETEK EL?! – Sándor György humoralista estje

Ősbemutató

 

Sándor György humorista önálló estje

Bemutató: 2013. november 30.

 

 

Mark St. Germain: AZ UTOLSÓ ÓRA

Magyarországi bemutató

 

A darab középpontjában a világhírű pszichoanalitikus, Sigmund Freud áll. Londoni otthonába látogatóba érkezik egy kevésbé híres fiatal professzor, Clive Staples Lewis, aki korábbi könyvében nevetségessé tette az idős lélekbúvárt.

Szereplők: Jordán Tamás, Alföldi Róbert

Rendező: Alföldi Róbert

Bemutató: 2013. február 14.

 

 

Pierre Sauvil: NAPFÉNY KETTŐNKNEK

Magyarországi bemutató

 

Hogyan lehet elviselni valakit, akivel muszáj együtt élni, akivel semmiben nem lehet egyetérteni, mert mindenben épp ellenkező véleményen van, és semmi sem érdekli, ami a másik számára fontos?

Szereplők: Szervét Tibor, Sipos Vera

Rendező: Réthly Attila

Bemutató: 2012. november 6.

 

SZÉLLEL SZEMBE - POÉNOK ÉS POÉMÁK – Jordán Tamás estje

Ősbemutató
 

Jordán Tamás beszél színházról, életről, saját magáról – erős öniróniával.

Bemutató: 2012. január 19.

 

Tervezett bemutatóink

 

HK Produkció

 

Bemutatók:

2017. március 24.; Pilot Budapest, Kazinczy u. 3.

2017. július 21.; Pilot Szeged

2017. szeptember; Menj arrébb…! (munkacím) Budapest, Király utca 50.

2017. december; Xénia (munkacím) Budapest, Klauzál tér 16.

2017. január; Fénydublőrök (munkacím) Budapest

2017. február; Élet értelme (munkacím) Budapest

 

Nagy büdös semmibe….

A HK Produkció és a Táp Színház koprodukciós sorozatszínházi előadásai Örkény István nyomán.

                                                                                                                                                  Halász Péter emlékére

Az utóbbi években komoly áttörés történt a mozgóképművészetben, egy eddig is meglévő műfaj megújulása, a sorozatok hozták ezt az áttörést. A Breaking Bad, a House of Cards, az Aranyélet új történetmesélést, színészi játékot, dramaturgiai viszonyrendszert hoztak.

Az önállóan is értelmezhető részek és a részek közötti viszonyrendszer leginkább a 20. század eleji nagyregények gazdagságát idézik. Ez a folytatásos narratíva szolgálja azt a nézői igényt, hogy az egyszeri epizódok során egy folytatásos történet részesei válhatnak és eldönthetik, hogy a többi részt is meg kívánják e nézni, követve a történet szereplőit

A TÁP Színház és a HK Produkció koprodukciójában születő előadássorozat ezt dramaturgiai formát használja.

Eddig két munkafázis bemutatót tartottunk a Dohány utcában. Az előadássorozat különlegessége, hogy az utcán játszódik, az utcai forgalom teremti meg az előadás díszletét, közegét, a nézők a belső térben felépített nézőtérről figyelik az előadás eseményeit.

Ehhez olyan nagy, üveg portálas üzlethelyiségeket kerestünk, amelyekben a tervezett 60-100 fős nézőtér beépíthető.

Egy hét-tíz napra költözünk be a térbe, a máshol bepróbált jeleneteket 3-4 nap helyszíni próba után 2-3 alkalommal játszuk az adott térben, de igény esetén ez többször is megismételhető minden rész esetében.

A részek önállóan is értelmezhetők, de szereplőik, történet szövetük, utalásrendszerük egymásból következik.

Az egész évadnak és az egyes részeknek is van egy kiindulási és egy végpontja, megírt jelenetek és improvizáció során kialakult helyzetek fűződnek össze előadássá.

A történet rólunk szól, az Alkotók írják és játsszák az előadást.

Az egyes részek, a filmforgatásokban megszokott gyártási technikákkal jönnek létre.

 

Az előadássorozat művészeti munkáját Vajdai Vilmos irányítja

Az írói munkát Laboda Kornél vezeti

A produkció gyártási, technikai részét: Imely Zoltán és Szalai Szabó István fogja össze

A technikai rész felelőse: Bredán Máté

Együttműködő partnereink:

Kortárs Építészeti Központ – Oravecz Nóra, Finta Sándor

Berán Sára ingatlanok

Írók: Laboda Kornél, Vajdai Vilmos, Fekete Ádám, Sándor Júlia, Peer Krisztián és a Társulat

Játsszák: Hajmási Péter, Váradi Gábor, Kaszányi Roland, Szalay Rebeka, Keményffy Tamás, Baricz Xénia, Laboda Kornél, Hajmási Dávid, Pálos Péter, Lazók Mátyás,Szabó Zsófia Znajka, Takácsy Réka, Márton András, Anger Zsolt, Gerencsér Gerda, Karácsony Anna, Faragó Zsuzsa, Gubucz Viktória, Törley Katalin, Nádudvari Nóra, Juhász Hajnalka, Háda Fruzsina, Csányi Dávid, Hegedűs Barbara, Göndör László

Munkabemutató fotók:

http://www.hatsokapu.hu/bejegyzesek/nagy-budos-semmibe

 

 

Tervezett ősbemutató: 2017. április-május

XY Kromoszóma

Az UtcaSzak Színház és a HK Produkció koprodukciója

 

A darab azt boncolgatja egy szokatlan történetbe ágyazva - a társadalomban elfogadottnak, tekintett értékrend, hogyan ér össze „a nő” és „a férfi” egyéni értékrendjével, a testet, és az életet közvetlenül érintő kérdésekben? Milyen programok futnak az emberben, amelyek meghatározzák őket az erkölcs és esztétika vonatkozásában?

 

Karakterek leírása:

Szobrász (Teremtő/Kreátor) – Mindenható, érinthetetlen. Valódi terhes nőből kreál szobrot,

Villőnek, azaz rügyfakadásnak nevezi élete főművét.

Spermadonor – Ösztönlény, a halhatatlanság megszállottja. Bármire kapható, ugyanakkor naív és vakon követi a nála értelmesebb lényeket.

Alakváltó (és Sámán, táltos, boszorkány, stb.) – amikor elfogynak a reális érvek, és megoldások, az ember hajlamos a csoda után vágyakozni. Elérhető közelségbe hozza számukra a szellemvilágot és a varázslatot, a testükből történő kilépést.

Műelemző, műkincskereskedő, galéria tulajdonos (?) – Mindenáron szeretné Villő szobrát! Irtó sok pénzt fektet abba, hogy a „szobor” hozzá kerüljön, így a legnagyobb magasztalója a szobrász tetteinek. Hatalmas kampányt folytat, és nem riad vissza durva játékoktól sem, hogy az ellenzőit elhallgattassa.

Rendőrnő, nyomozó életelleneseknél – hyperhidrózisban szenved (fokozott hónaljizzadás)

rendőrnyomozóként ez teljesen felborítja a napjait. Energiáit ennek titkolására fordítja,

szorongóként próbálja tökéletesen végezni a munkáját. Be akarja bizonyítani, hogy az alkotó gyilkosés mindenáron el akarja kapni érvekkel és tettleg is.

Újságíró, médiaszemélyiség – celeb magasságokba tör, mindent megér neki, bármit beáldozna, hogy saját műsora legyen egy országos lefedettségű TV csatornán. Viccesen mondja magáról, hogy olyan a méhe, mint a szántóföld. Az abortált magzataival álmodik, és retteg az érzelmektől, úgy véli ez megakadályozhatja, hogy karriert csináljon.

Feminista, transznemű nőjogi aktivista – egy kósza gondolat és az egyre növekvő kiváncsisága vezetett oda, hogy pár hónapja hormonkezelésre jár. Nőjogi aktivista, egyre ismertebb véleményformáló és minden kétséget kizáróan ő tudja a legjobban milyen nőnek lenni, miben fejeződik ki a női lét!

 

Játsszák:

Szivák Viktor – Szobrász (Teremtő/Kreátor)

Kovács Krisztián – Spermadonor

Simó Krisztián – Alakváltó

Dobra Mária – Műelemző, műkincskereskedő

Tánczos Adrienn – Rendőrnő, gyilkossági nyomozó

Móga Piroska – Újságíró, médiaszemélyiség

Miklós Marcell – Feminista, transznemű nőjogi aktivista

 

Bemutató 2017. április 6-7.

Határtörés 

(elszabadult montázs)

                    

A mai ember maga avatja be  és szedi össze újra magát, a változás megrázkódtatása,az előre nem látható erőpróbák sora állandósult.

Egy elvalóságtalanodott valóságban kell magát az embernek föltalálnia. 

Alámerül egyfajta mélységbe, itt próbál elérni egy rejtett réteget, mely

érintkezésbe hozza.

Az előadás egy mélységesen személyes szemszögből láttat és értelmez.

A belső és külső határáig megyünk. Ismeretlen terepen járunk. Törmelékekből építkezünk. Itt kezdődik minden.

A Határtörés élménye a testhatárok, én határok, az átszakadás, a behatolás eseményeinek tematizálásán keresztül a test és jelentés, közvetlenség és távolság kapcsolatáról szól.

 

Alkotók: Simkó Beatrix,Somló Dávid, Zsalakovics Anikó

 

 

Tervezett ősbemutató: 2017. június

UNIKÓ

Stefanovics Angéla előadása

 

Senki se tudta miért, de ennek a kis egyszarvúnak különleges ereje volt. Akármerre járt, képes volt minden élőlényt gondtalanná, boldoggá varázsolni. Az istenek nem örültek ennek: „Ó, az emberek már nem is imádkoznak hozzánk! Jöjj, Nyugati Szél! Vidd el messzire, a Felejtés hegyére! Ezentúl úgy kell élnie, mintha nem is létezne a világon!”

Így kezdődött Unikó kalandos utazása...

Stefanovics Angéla gyerekkorában látott egy japán rajzfilmet a felejtésről, és azóta se tudja elfelejteni. Szóló előadásában egyedül adja elő az egész mesét, az összes szereplőt, ördögöt, istent, tájat, macskát, egyszarvút – de lehet, hogy nem is mese lesz, és nem a kis egyszarvúról szól…

Játssza: Stefanovics Angéla

Konzultáns: Fekete Ádám, Frigyes Júlia

Fény- és hangtechnika: Bredán Máté

Rendező: Kárpáti Péter

 

2017. október

ZIMMERMANN

És arra emlékeztek, amikor 1988 októberében leesett egy fehér Zimmermann pianínó a Moszkva térre?

Ez az egyetlen mondat a kiindulópontja annak az 5 egymást követő estés előadásnak, ami 2017 októberében kerül bemutatásra.

Két helyszínen, a Moszkva téren (jelenleg Széll Kálmán tér) és a Klauzál tér 16-ban (Műhímző) párhuzamosan játszódik az előadás.

A Moszkva téren a HK fehér Zimmermann pianínója szervezi az előadás terét, minden nap másik társulat fogalmazza meg élményét a rendszerváltás előtti pillanatról.

A pillanatról, amikor még bármi történhetett volna velünk.

A Műhímzőben pedig a valós idejű 2017-es történésekre reflektáló produkciókat láthatjuk.

A produkció művészeti vezetője: Szalai-Szabó István

A résztvevő társulatok:

K2, TÁP Színház, Titkos Társulat, Gólem Színház

 

2017. augusztus-szeptember-október-november

KUPOLA PROJEKT

KUPOLA

Egyszer volt, hol nem volt..., mégis lett egy Színház.

A Magyar Szalon szerkesztője, egy színikritikus és egy német anyanyelvű újságíró, 1890-ben gondolt egy nagyot, és Budapest főváros közgyűléséhez beadvánnyal fordultak, színházalapításukhoz kértek támogatást.

Jelezték, hogy nem akarnak konkurenciája lenni a már meglévő Nemzeti Színháznak, de Budapest világvárossá fejlődésében döntő szerepet játszhatna az új intézmény.

Ötletük elfogadtatásához, céljaik eléréséhez úgy érezték érdemes lódítani, azt lódították, hogy a színház építési telke a birtokukban van.

A Főváros nyíltan nem utasította el javaslatukat, ám csakhamar kételyek fogalmazódtak meg, mind a vállalkozás üzleti, mind színházművészeti céljait illetőleg.

De Gróf Keglevich István, aki később az állami színházak intendánsaként vált ismerté, kisegítve az alapítók reménytelen helyzetét, a "Variétés" névvel tervezett színház helyett "magyar" intézményt kezdeményezett.

A főváros azonban így sem segítette a színház alapító egyletet, de engedélyt adott a színházalapításra.

1894. január 8-án az Alapítók,, „Magyar”...............színházi részvénytársaság néven alapítottak céget.

A részvénytársaság 203 alapító tagot számlált, de nem sikerült a létrehozáshoz elég tőkét összeszedniük.

Az államhoz fordultak kölcsönért.

Már a törvényjavaslat beterjesztését is heves ellenérzés kísérte, háromszor is leszavazták, és legfőbb érvük az volt, hogy a színház alapítói és alapításának pártfogói a szabadelvű egyházpolitikát támogatják.

Mégis megépült az első független színház, dacolva a magasztos művelődési célokkal, az állami és a fővárosi támogatás elmaradásával, bár banki kölcsön felhasználásával, de magánerőből emelték.

1944-ben elkezdett süllyedni a színház és 1945. február 13-án már csak a Kupolája látszott ki a földből.

Ez a Kupola.

Ez a játszóterünk.

 

A Kupola egy gondolat, egy színházi alapvetés, amely sokféle megvalósulási formában mutatkozik meg.

2017. augusztus vége és november közepe között 3-4 helyszínen állítjuk fel a szerkezetet, olyan helyeken, ahol olyan nézőkkel találkozhatunk, ahova eddig nem jutottak el független színházi produkciók. Az elmúlt 20 évben sok alkotó vágya volt a legnehezebb sorsú, legkiszolgáltatottabb polgártársainkhoz eljutni, megmutatni előadásainkat, de anyagi és infrastukturális lehetőségek hiányában eddig ez nem sikerült.

Egy nap építés után három-négy előadás nap következik, alkalmanként 80-100 nézővel.

Ehhez többféle építmény is rendelkezésünkre áll.

A „felfújható kupola” a Pro Progressione (Petrányi Barna) nemzetközi programjaival, az épített kupola a Kupole – bolje od šatora d.o.o. (Jaksa Boric) horvát céggel együttműködésben tud megvalósulni.

A MoMe harmadéves hallgatói, (Göde András tanítványai) alternatív kupola terveket készítenek, filléres, újrahasznosított anyagok felhasználásával.

A Kupolába kiválogatott előadások, az együttműködő Társulatok és a HK Produkció  koprodukciójában valósulnak meg.

Felkért társulatok:

K2, TÁP Színház, Titkos Társulat – Kárpáti Péter, Gólem Színház, Andaxinház-Suttogók, UtcaSzak Színház, Menjünk Világgá! tanulási környezetfejlesztő projekt, Élmény Műhely, Bölcs Kavics Műhely

A helyszínek kiválasztásában: Derdák Tibor és Simon Balázs segít.

Fotók, szerkezet leírás:

http://www.hatsokapu.hu/kupola

 

 

 

 

2017. június 20 – 2017. augusztus 30.

Káptalantóti – Diszel Műhelyház

 

A 2017/18 -as évadunk előadásait, a Műhelyházban tudjuk előkészíteni.

Itt lesz lehetőség az elmélyült műhelymunkára.

A Műhelyházban a saját produkciók próbáin túli fennmaradó időre 2017. májusában pályázatot írunk ki, önköltséges áron a máshol megvalósuló produkciók számára.

A műhelyházban, az eddigieken túli, készülő előadások tervei:

JEROFEJEV: WALPURGIS ÉJ, AVAGY A KŐVENDÉG LÉPTEI

Venyegyikt Jerofejev színműve a zárt osztályon játszódik az április 30.-ról május 1.-re virradó nappalon és éjjelen. Hőseink az ápoltak és az ápolók, szigorúan elkülönült csoportjai. Főszereplőnk Gurevics, akinek félelmetes műveltségénél csak az alkoholizmusa nagyobb. Az éjszaka végére az ápoltak halálra isszák magukat metilalkohollal. A nemzetközi szocializmus nagy ünnepére virradó pogány ivászatból nincs kijózanodás. A hatalmas műben az Orosz alkoholizmus és az ezzel szorosan összefüggő, fel nem dolgozott kommunista múlt égetően aktuális problémát feszeget, mely az itthoni közönség számára is súlyos tanulsággal szolgálhat. A nehéz, olykor sokkoló témájú művet mégis szeretni való, sziporkázó fekete humora teszi befogadhatóvá, terveink szerint a színházi estét pedig ördögien szórakoztatóvá. 

Rendezői koncepció:

Az előadás Grotovszkij szellemiségéhez híven szereplővé teszi a nézőket is. Az előadás nem színházi térben játszódik, amely negyedik fallal elválasztott rivaldára és nézőtérre oszlik. Egy valódi kórteremben ülünk, vaságyakon, pizsamás ápoltak között, a nézők is ápoltak. Az előadás dramaturgiai szempontból ugyanakkor Gurevics delíriumát kívánja kiterjeszteni, ezzel fejtve meg a darab szövegfolyamának jellemábrázolásban nem elkülönített hömpölygését, mintha a szereplők és az egész cselekmény Gurevics delíriumában játszódna.

Az előadás helye, terveink szerint az elhagyott OPNI épülete, melynek ilyen irányú használatáról egyeztetések folynak. Az előadás egy már bezárt zárt osztályon való játszása élezi ki történelmi parabolánk sejtelmes élét.

Szerelők:Terhes Sándor, Sztarenki Dóra, Székely Rozi, Egger Géza, Kárpáti Pál, Molnár Gusztáv, Fekete Ádám, Laboda Kornél, Domokos Zsolt, Borsányi Dániel, Dékány Barnabás

Technika: Bredán Máté

Dramaturg: Fekete Ádám

Rendező: Egger Géza

 

Oblomov helyett…

Egy fiatalember 25 évvel ezelőtt elhatározza, hogy létrehoz egy különleges színházi előadást, amelyben megfogalmazza saját küzdelmeit a felnőtté válás problémáiról.

Ehhez I.A.Goncsarov: Oblomov című művét választja.

Ez az előadás soha sem jön létre, de a fiatalember felnőtté válik, öregedő, helyét kereső magányos férfivá.

És megpróbál szembenézni élete történetével, mi lehetett volna, és mivé lett.

Szalai-Szabó István előadása.