Pályázat

Tisztelt Kuratórium!

Tisztelt Kurátor!

Engedjék meg, hogy a 2017/2018-as év konkrét terveinek bemutatása előtt a bírálati szempontrendszer szerint röviden ismertessük Önökkel a Városi Színház Nonprofit Kft. szakmai történetét, művészeti és működési koncepcióját, vállalt feladatait, elért eredményeit.

Jelen pályázatunkban a színház sokszínűségét, különböző útjait, lehetőségeit kívánjuk bemutatni, és ehhez a gazdag, széles nézőközönséget megszólítani kívánó programhoz kérjük figyelmüket és támogatásukat.

 

Általános szempontok

A Városi Színház Nonprofit Kft. 2001 novemberi alapítása óta folyamatosan működik.

A Városi Színház, Kht. jogi formában 2001 őszén jött létre, egy több műfajú, a társadalmi környezetre reflektáló, új utakat kereső előadásokat és kulturális eseményeket létrehozó és befogadó kulturális tér működtetésére.

2012-től szakmai alapú együttműködés jött létre a hazai és nemzetközi kapcsolatokkal rendelkező Pentaton Koncert- és Művészügynökséggel.

A Városi Színház Nonprofit Kft-ben ekkor 50%-os tulajdonos lett a fent megnevezett Pentaton Kft.

Így egyedi modellű, két játszóhelyes, ’kéttagozatú’ egymás mellett jól megférő, egymást kiegészítő, a hagyományos, privát színházi modellt és az alternatív vonalat képviselő – Rózsavölgyi Szalon – művészeti vezető: Zimányi Zsófia, ügyvezető: Szentpéteri András és Hátsó Kapu – művészeti vezető és ügyvezető: Szalai-Szabó István – bemutató és befogadó, produkciós színház jött létre, amely a legkülönbözőbb nézői rétegek számára tud kiemelkedő színvonalú előadásokat bemutatni, befogadni, műsorán tartani.

A Hátsó Kapu 2013. február 28-ától 2016. december 31-ig befogadó színházi és kulturális térként működött. 2017. március 1-től HK Produkció néven megújuló működési modellel folytatja munkáját. A Rózsavölgyi Szalon profilja immár öt éven változatlan, a hagyományos színházi modellt értelmezi újra, a privát teátrum működési formáit figyelembe véve, fókuszálva elsősorban a kortárs és klasszikus magyar és nemzetközi ősbemutatókra.

A Városi Színház Nonprofit Kft. két játszóhelye önálló szakmai programmal, gazdálkodással, művészeti vezetéssel működik.

 

HK Produkció

Új működési struktúrában produkciós színházként működik.

A művészeti cél változatlan: a társadalmi innováció színházi, kulturális lehetőségeinek keresése. Adaptív színházi modellünk az elmúlt 15 évnyi független színházi működésünk és az utóbbi négy év több mint 40 bemutatott, befogadott előadásának, művészeti projektjeinek tapasztalataiból, az alkotókkal folytatott folyamatos párbeszédből született.

A XXI. századi, kelet-európai társadalmunk kérdéseit kívánjuk nyitott, különleges színházi események, színházi produkciók létrehozásával vizsgálni és széles nézői körrel együtt megérteni.

Olyan „talált” tereket kerestünk készülő előadásainkhoz, amelyek nemcsak a társadalmi környezet problémáira, de a színház jelenére és jövőjére is rákérdez.

A HK Produkció művészeti vezetője Szalai-Szabó István.

 

Művészeti, szakmai szempontok

HK Produkció

Adaptív színházi modellünk az elmúlt 15 év működéséből következik. A „talált tér” koncepciója Peter Brook üres terének újragondolásából született. 2004-től a Kálvária téren egy elhagyott színházban kezdtük meg működésünket, 2006-tól az eredetileg egy évre tervezett, de hat évig működő Sirály Projektünk is egy elhagyott térben működött, talán nem szerénytelenség azt állítani, hogy meghatározó helyé tudott válni városunk kulturális közegében. 2008-ban a Sirály működésével párhuzamosan több lakásszínházi előadás is született (2008 – Szörprájzparti, Kossuth Lajos utca; 2009 – Vándoristenek – Akácfa utca).

És tulajdonképpen a Hátsó Kapu is egy talált tér volt, egy irodahelység teljes átalakításával jött létre.

A független színházi alkotók egy része a 2010 után megváltozott társadalmi közegben új utakat keresett, olyan témákat és formákat, amely a színház társadalmi szerepvállalásának kibővítésére törekszik.

A HK Alkotói egyre több, a hagyományos színházi terektől, modellektől eltérő tervvel álltak elő, de anyagi lehetőségeink, a HK fenntartása mellett nem tették lehetővé, hogy létrehozzuk ezeket az előadásokat. A nálunk komolyabb anyagi forrásokkal rendelkezők, pedig a biztonságosabb, nagyobb szériákban játszható előadásokat preferálták inkább.

Úgy látjuk, hogy a HK nézői célcsoportjait (fiatal városi értelmiség, szakmai újítások iránt érdeklődő nézői kör), inkább a hagyományos színházi modelleket újragondoló, akár a színházi épületeken túli projektek érdeklik, erős társadalomkritikai tartalmakkal: a kiszolgáltatott társadalmi rétegek problémáinak feldolgozása, a társadalomban gyengülő szolidaritás kérdései.

2014-ben a Kortárs Építészeti Központ és a Kreáter Innovációs Műhely, amely a HK-ban működött Lakatlan néven, a kihasználatlan városi terek kreatív újrahasznosítására indított kutatást. E kutatás nyomán kiderült, hogy több száz, céljainknak megfelelő önkormányzati vagy magántulajdonban lévő üres ingatlan van akár a belvárosban is. http://www.hatsokapu.hu/adaptiv-terek-kek

Így merült fel konkrét tervként az adaptív színházi modell gondolata.

Mostanra állt össze egy olyan, egész évadot érintő művészeti terv, amely továbblépést jelenthet számunkra.

Ennek elemei:

 

  • az adaptív színházi terekbe születő és ott játszható előadások, amelyek eddigi alkotótársainkkal saját produkcióban, vagy koprodukcióban jönnek létre. Ilyenek a Vajdai Vilmos vezette Táp Színházzal közösen, 2 fázisbemutatón már sikerrel bemutatott Nagy büdös semmibe című sorozatszínházi előadásaink, amelyek különböző helyszíneken bemutatott önálló színházi előadások. Vagy Stefanovics Angéla Unikó című előadása, amelyet Kárpáti Péterrel hoz létre. Az UtcaSzak új előadása is így, talált térben jöhet létre.

Általában 1 hét-10 napra költözünk be a kiválasztott terekbe, 2-4 nap próba után 2-3 előadást tartunk az adott helyszínen. A tulajdonosok minket is meglepve, eddigi konkrét visszajelzések alapján erre a rövid időre nem vagy minimális bérleti díjat kérnek.

A produkciók megvalósításához rendelkezünk, akár párhozamosan több helyszínt is kiszolgáló technikai személyzettel és technikával: fény-hangtechnika, nézőtér, székek, stb.

  • ZIMMERMANN című előadásunk négy, számunkra fontos alkotói kör együttműködésével jön létre egy külső és egy belső tér párhuzamos használatával.
  • Kupola Projektünk lényege, hogy olyan helyekre is el tudjuk vinni előadásainkat ahol nem, vagy csak nagyon ritkán juthatnak el nézők színházi előadásokra, és az általunk létrehozott „furcsa” előadásokkal való találkozásra pedig végképp semmi esélyük.

Itt saját és koprodukcióban létrejövő előadásainkon túl, máshol született, utaztatásra alkalmas előadásokból is válogatunk. Illetve más művészeti ágakból, leginkább a kortárs zenei produkciókból is tudunk a Kupolába előadásokat vinni.

  • Káptalantóti-Diszel Műhelyházunkban, több helyszínen, elmélyült műhelymunkára van lehetőség a nyári hónapokban.

 

Visszacsatolás

A HK Projekt előadásainak hirdetéseit, nézői kapcsolatait, eddig erre fordítható forrás hiányában a „természetes kiválasztódás”-ra bíztuk. Abban bíztunk, hogy azok az előadások, amelyeknek sikerül nézőink érdeklődését felkelteni, életben tudnak maradni. Úgy ítéltük meg, hogy 5 előadás után derül ki az előadás életképessége és ehhez szinte kizárólag napi frissítéssel karbantartott honlapunkat www.hatsokapu.hu, és  facebook oldalunkat https://www.facebook.com/hatsokapu/ használtuk.

A HK Produkció 20017/18-as évadának tervei ebben mindenképpen minőségi váltást igényelnek.

A szájhagyományon túl, amit nagyon fontosnak tartunk, azokat az alternatív lehetőségeket kívánjuk használni, amelyek az utóbbi években a legjobban működtek. A Zöld Szofi alkotói például egy álhírrel hoztak létre egy honlapot, amelynek egy hét után 60 000 látogatója volt; amikor kiderült, hogy ez egy színházi előadás promóciója, pár ezresre csökkent a nézettsége, de így is telt házakkal tudott elindulni az előadás. A jelenleg is műsorunkon tartott Öldöklő Tejcsarnok előadásunk létrehozására crowdfunding, közösségi finanszírozással létrejött adománygyűjtő kampányt indítottunk, és ez a néhány százezer forinton túl, az előadás ismertté tételében is sokat segített. A HK Produkció előadásainak közzétételéhez ezeket a tapasztalatainkat is felhasználva, az előadások különleges eseményenkénti kommunikációja a feladat. Ehhez alkotói körünkhöz tartozó a színházi munkában is alkotóként résztvevő barátainkat, munkatársainkat kértük fel: Szabados Lucát, Sebő Ferencet, Kovács Gergőt, Egger Gézát, akik ebben az elmúlt években tapasztalatot szereztek.

Minden előadásunkra különböző a gerillamarketing új formáit kereső koncepción dolgozunk.

Ötleteink egy részét elkezdtük tesztelni a Facebookon.

 

A HK weboldalának jelenleg 4700 követője és egyes eseményeinek 7000-9000 visszaigazolt megtekintője van a közösségi oldalakon, 5600 fős, működő nézői e-mail listánk jó kiindulási alap céljaink eléréséhez.

 

Társadalmi  szerepvállalás, közhasznúsági szempontok

A HK Produkció a bemutatatott színházi előadásokon túl rendszeresen adott teret kortárs zenei programoknak, olyan színházi alkotóinkkal napi kapcsolatban lévő zenészeknek, akik kísérleteiket csak itt tudták értő zenei közegben bemutatni (12Z, Duke Bluebeard, Panda- Latinovics) évek óta együttműködünk az egyik legérdekesebb nemzetközi kortárs zenei fesztivállal, az Ultrahang Alapítvány által szervezett UH Festtel.

Rendszeresen adtunk teret az LMBTQ közösség rendezvényinek, workshopjainak.

Támogatni, technikai segítséget tudtunk nyújtani  olyan civil kezdeményezéseknek, amelyek nem a mi tereinkben valósultak meg.  Ingyenes adománygyűjtő programokat, támogató koncerteket szerveztünk. Teret adtunk az Óvás! Egyesület rendezvényeinek és az Olvasás Éjszakája programjainak.

A Republikon Intézet rendszeresen tartott sikeres workshopokat, konferenciákat.

IGEN! Társadalmi Innovációs sorozatunk négy éven át, a szakemberek szerint az egyik legjobb start up képzés volt a városban.

Egyéb nem színházi programjaink például a Kinoflow filmklub, nemzetközi elismertséget szerzett. http://www.spottedbylocals.com/budapest/hatso-kapu/.

Menjünk Világgá! tanulási környezetfejlesztő sorozatunk is a nézőinkkel és leendő nézőinkkel kialakított személyes kapcsolatot erősítették.

Élhető, közösségi színházi alkalmakat hozunk létre, ahogy eddig is.

 

Mostantól a HK Projekt keretében eredeti alapításkori célkitűzéseinkre szeretnénk koncentrálni: alternatívát nyújtani a szolgáltató színházzal párhuzamosan létrejönni vágyó, kísérletező, új utakat kereső színházi produkciók és események számára.

Új tereket, új formákat, új tartalmakat keresünk.

Kilépve a zártabb struktúrából, az előadásokhoz keresünk helyszínt, nem a helyszínhez előadást.

Ezt az utat látjuk előadásaink társadalmi hatásának növeléséhez a legjárhatóbbnak (Kupola Projekt).

 

Hatékonysági szempontok

 

A Városi Színház Nonprofit Kft. gazdálkodásában a két színházi program gazdálkodását különválasztva kezeli. Mindkét modell keresi a hosszú távú fenntarthatóság lehetőségeit, vállalt feladataival arányos, átlátható, több lábon álló, takarékos működési modell kialakítására törekszik.

 

Az előadóművészeti programján túli aktivitásainak költségeit, projektenként külön kezeli, azokhoz külön kívánja előteremteni az anyagi forrásokat.
 

A HK Projekt az együttműködés új lehetőségeit keresi, a sok kicsi sokra megy gondolata alapján a hasonló koncepciójú Társulatokkal létrejött együttműködéseink eredményességében látjuk fennmaradásunk lehetőségét. Nemcsak az alkotási folyamatban, hanem az előadások szervezésének, PR-jának, továbbjátszásának feladatait is együttműködve valósítjuk meg.

Új projektjeink segíthetnek nemcsak a független színházak nézői közösségének bővítésében, hanem a színházba járók társadalmilag meghatározott csoportjain túl is  találkozhatunk eddig számunkra elérhetetlen nézői körrel (Kupola Projekt, Zimmermann).

Minden előadásunknak részletes költségvetése van, így olyan konstrukciókat dolgozunk ki, amelyek az előadások fenntartásához is hozzájárulhatnak. Például a Nagy büdös semmibe előadásainak jegyárát az eddigi átlagos 2000 forintról 3000-re emeljük, de ezért a nézőink már kapnak egy italt is, és előadás után ott tudnak maradni egy oldott hangulatú estén a fellépőkkel.

ZIMMERMANN előadásunkat a fizető nézők fejhallgatóval követhetik.

Gazdálkodási szempontok

A Városi Színház NKft gazdálkodása a megadott szempontrendszer szerint a kulturális szféra nehéz gazdasági körülményei ellenére is stabilnak mondható, 30 napon túli tartozásunk nincs.  

A Városi Színház Nonprofit Kft. pályázatainak 80%-a volt sikeres.

A TAO támogatást 100 százalékig sikerült kihasználnunk, költségvetésünk egyharmadát teszi ki a nettó jegybevétel. Külföldi tevékenységünk nem volt, a vidéki előadások a költségvetés 15%-át teszik ki, amelyek a Rózsavölgyi Szalon előadásainak forgalmazásából keletkeztek.

A Hátsó Kapu a jegybevételből és a pályázati bevételeiből tudott működni. A bérleti díját a TAO bevételből tudta rendezni. Költségvetésének 40%-át az EMMI működési pályázatán elnyert forrás jelentette, de e nélkül nem tudtunk volna működni.

 

Pályázatunkat a pályázati kiírás 16. oldalán található kiegészítés alapján közösen adjuk be:”… közös, összevont ülésen tesznek javaslatot azon pályázatokról is, amelyek a Színház I. és a Színház II. kategória valamennyi kritériumának együttesen megfelelnek, és mindkét kategória feladatellátását és pályázati feltételeit együttesen teljesítik. Ebben az esetben a nézőszám kritériumok és előadásszámok összeadódnak.) „

 

Pályázatunkban sokrétű, magas művészeti értéket képviselő tevékenységeink létrehozásához közvetlenül kötődő személyi illetve dologi kiadásainkhoz kérjük támogatásukat.

 

Budapest, 2017. január 17.

Figyelmükben bízva, tisztelettel:

 

             Ügyvezető Igazgató                                                         Ügyvezető Igazgató

              Rózsavölgyi Szalon                                                               HK Produkció

       Városi Színházi Nonprofit Kft.                                             Városi Színházi Nonprofit Kft.  

Tervezett bemutatóink:

HK Produkció

Bemutatók:

2017. március 24.; Pilot Budapest, Kazinczy u. 3.

2017. július 21.; Pilot Szeged

2017. szeptember; Menj arrébb…! (munkacím) Budapest, Király utca 50.

2017. december; Xénia (munkacím) Budapest, Klauzál tér 16.

2017. január; Fénydublőrök (munkacím) Budapest

2017. február; Élet értelme (munkacím) Budapest

 

Nagy büdös semmibe….

A HK Produkció és a Táp Színház koprodukciós sorozatszínházi előadásai Örkény István nyomán.

                                                                                                                                                  Halász Péter emlékére

Az utóbbi években komoly áttörés történt a mozgóképművészetben, egy eddig is meglévő műfaj megújulása, a sorozatok hozták ezt az áttörést. A Breaking Bad, a House of Cards, az Aranyélet új történetmesélést, színészi játékot, dramaturgiai viszonyrendszert hoztak.

Az önállóan is értelmezhető részek és a részek közötti viszonyrendszer leginkább a 20. század eleji nagyregények gazdagságát idézik. Ez a folytatásos narratíva szolgálja azt a nézői igényt, hogy az egyszeri epizódok során egy folytatásos történet részesei válhatnak és eldönthetik, hogy a többi részt is meg kívánják e nézni, követve a történet szereplőit

A TÁP Színház és a HK Produkció koprodukciójában születő előadássorozat ezt dramaturgiai formát használja.

Eddig két munkafázis bemutatót tartottunk a Dohány utcában. Az előadássorozat különlegessége, hogy az utcán játszódik, az utcai forgalom teremti meg az előadás díszletét, közegét, a nézők a belső térben felépített nézőtérről figyelik az előadás eseményeit.

Ehhez olyan nagy, üveg portálas üzlethelyiségeket kerestünk, amelyekben a tervezett 60-100 fős nézőtér beépíthető.

Egy hét-tíz napra költözünk be a térbe, a máshol bepróbált jeleneteket 3-4 nap helyszíni próba után 2-3 alkalommal játszuk az adott térben, de igény esetén ez többször is megismételhető minden rész esetében.

A részek önállóan is értelmezhetők, de szereplőik, történet szövetük, utalásrendszerük egymásból következik.

Az egész évadnak és az egyes részeknek is van egy kiindulási és egy végpontja, megírt jelenetek és improvizáció során kialakult helyzetek fűződnek össze előadássá.

A történet rólunk szól, az Alkotók írják és játsszák az előadást.

Az egyes részek, a filmforgatásokban megszokott gyártási technikákkal jönnek létre.

 

Az előadássorozat művészeti munkáját Vajdai Vilmos irányítja

Az írói munkát Laboda Kornél vezeti

A produkció gyártási, technikai részét: Imely Zoltán és Szalai Szabó István fogja össze

A technikai rész felelőse: Bredán Máté

Együttműködő partnereink:

Kortárs Építészeti Központ – Oravecz Nóra, Finta Sándor

Berán Sára ingatlanok

Írók: Laboda Kornél, Vajdai Vilmos, Fekete Ádám, Sándor Júlia, Peer Krisztián és a Társulat

Játsszák: Hajmási Péter, Váradi Gábor, Kaszányi Roland, Szalay Rebeka, Keményffy Tamás, Baricz Xénia, Laboda Kornél, Hajmási Dávid, Pálos Péter, Lazók Mátyás,Szabó Zsófia Znajka, Takácsy Réka, Márton András, Anger Zsolt, Gerencsér Gerda, Karácsony Anna, Faragó Zsuzsa, Gubucz Viktória, Törley Katalin, Nádudvari Nóra, Juhász Hajnalka, Háda Fruzsina, Csányi Dávid, Hegedűs Barbara, Göndör László

Munkabemutató fotók:

http://www.hatsokapu.hu/bejegyzesek/nagy-budos-semmibe

 

 

Tervezett ősbemutató: 2017. április-május

XY Kromoszóma

Az UtcaSzak Színház és a HK Produkció koprodukciója

 

A darab azt boncolgatja egy szokatlan történetbe ágyazva - a társadalomban elfogadottnak, tekintett értékrend, hogyan ér össze „a nő” és „a férfi” egyéni értékrendjével, a testet, és az életet közvetlenül érintő kérdésekben? Milyen programok futnak az emberben, amelyek meghatározzák őket az erkölcs és esztétika vonatkozásában?

 

Karakterek leírása:

Szobrász (Teremtő/Kreátor) – Mindenható, érinthetetlen. Valódi terhes nőből kreál szobrot,

Villőnek, azaz rügyfakadásnak nevezi élete főművét.

Spermadonor – Ösztönlény, a halhatatlanság megszállottja. Bármire kapható, ugyanakkor naív és vakon követi a nála értelmesebb lényeket.

Alakváltó (és Sámán, táltos, boszorkány, stb.) – amikor elfogynak a reális érvek, és megoldások, az ember hajlamos a csoda után vágyakozni. Elérhető közelségbe hozza számukra a szellemvilágot és a varázslatot, a testükből történő kilépést.

Műelemző, műkincskereskedő, galéria tulajdonos (?) – Mindenáron szeretné Villő szobrát! Irtó sok pénzt fektet abba, hogy a „szobor” hozzá kerüljön, így a legnagyobb magasztalója a szobrász tetteinek. Hatalmas kampányt folytat, és nem riad vissza durva játékoktól sem, hogy az ellenzőit elhallgattassa.

Rendőrnő, nyomozó életelleneseknél – hyperhidrózisban szenved (fokozott hónaljizzadás)

rendőrnyomozóként ez teljesen felborítja a napjait. Energiáit ennek titkolására fordítja,

szorongóként próbálja tökéletesen végezni a munkáját. Be akarja bizonyítani, hogy az alkotó gyilkosés mindenáron el akarja kapni érvekkel és tettleg is.

Újságíró, médiaszemélyiség – celeb magasságokba tör, mindent megér neki, bármit beáldozna, hogy saját műsora legyen egy országos lefedettségű TV csatornán. Viccesen mondja magáról, hogy olyan a méhe, mint a szántóföld. Az abortált magzataival álmodik, és retteg az érzelmektől, úgy véli ez megakadályozhatja, hogy karriert csináljon.

Feminista, transznemű nőjogi aktivista – egy kósza gondolat és az egyre növekvő kiváncsisága vezetett oda, hogy pár hónapja hormonkezelésre jár. Nőjogi aktivista, egyre ismertebb véleményformáló és minden kétséget kizáróan ő tudja a legjobban milyen nőnek lenni, miben fejeződik ki a női lét!

 

Játsszák:

Szivák Viktor – Szobrász (Teremtő/Kreátor)

Kovács Krisztián – Spermadonor

Simó Krisztián – Alakváltó

Dobra Mária – Műelemző, műkincskereskedő

Tánczos Adrienn – Rendőrnő, gyilkossági nyomozó

Móga Piroska – Újságíró, médiaszemélyiség

Miklós Marcell – Feminista, transznemű nőjogi aktivista

 

Bemutató 2017. április 6-7.

Határtörés 

(elszabadult montázs)

                    

A mai ember maga avatja be  és szedi össze újra magát, a változás megrázkódtatása,az előre nem látható erőpróbák sora állandósult.

Egy elvalóságtalanodott valóságban kell magát az embernek föltalálnia. 

Alámerül egyfajta mélységbe, itt próbál elérni egy rejtett réteget, mely

érintkezésbe hozza.

Az előadás egy mélységesen személyes szemszögből láttat és értelmez.

A belső és külső határáig megyünk. Ismeretlen terepen járunk. Törmelékekből építkezünk. Itt kezdődik minden.

A Határtörés élménye a testhatárok, én határok, az átszakadás, a behatolás eseményeinek tematizálásán keresztül a test és jelentés, közvetlenség és távolság kapcsolatáról szól.

 

Alkotók: Simkó Beatrix,Somló Dávid, Zsalakovics Anikó

 

 

Tervezett ősbemutató: 2017. június

UNIKÓ

Stefanovics Angéla előadása

 

Senki se tudta miért, de ennek a kis egyszarvúnak különleges ereje volt. Akármerre járt, képes volt minden élőlényt gondtalanná, boldoggá varázsolni. Az istenek nem örültek ennek: „Ó, az emberek már nem is imádkoznak hozzánk! Jöjj, Nyugati Szél! Vidd el messzire, a Felejtés hegyére! Ezentúl úgy kell élnie, mintha nem is létezne a világon!”

Így kezdődött Unikó kalandos utazása...

Stefanovics Angéla gyerekkorában látott egy japán rajzfilmet a felejtésről, és azóta se tudja elfelejteni. Szóló előadásában egyedül adja elő az egész mesét, az összes szereplőt, ördögöt, istent, tájat, macskát, egyszarvút – de lehet, hogy nem is mese lesz, és nem a kis egyszarvúról szól…

Játssza: Stefanovics Angéla

Konzultáns: Fekete Ádám, Frigyes Júlia

Fény- és hangtechnika: Bredán Máté

Rendező: Kárpáti Péter

 

2017. október

ZIMMERMANN

És arra emlékeztek, amikor 1988 októberében leesett egy fehér Zimmermann pianínó a Moszkva térre?

Ez az egyetlen mondat a kiindulópontja annak az 5 egymást követő estés előadásnak, ami 2017 októberében kerül bemutatásra.

Két helyszínen, a Moszkva téren (jelenleg Széll Kálmán tér) és a Klauzál tér 16-ban (Műhímző) párhuzamosan játszódik az előadás.

A Moszkva téren a HK fehér Zimmermann pianínója szervezi az előadás terét, minden nap másik társulat fogalmazza meg élményét a rendszerváltás előtti pillanatról.

A pillanatról, amikor még bármi történhetett volna velünk.

A Műhímzőben pedig a valós idejű 2017-es történésekre reflektáló produkciókat láthatjuk.

A produkció művészeti vezetője: Szalai-Szabó István

A résztvevő társulatok:

K2, TÁP Színház, Titkos Társulat, Gólem Színház

 

2017. augusztus-szeptember-október-november

KUPOLA PROJEKT

KUPOLA

Egyszer volt, hol nem volt..., mégis lett egy Színház.

A Magyar Szalon szerkesztője, egy színikritikus és egy német anyanyelvű újságíró, 1890-ben gondolt egy nagyot, és Budapest főváros közgyűléséhez beadvánnyal fordultak, színházalapításukhoz kértek támogatást.

Jelezték, hogy nem akarnak konkurenciája lenni a már meglévő Nemzeti Színháznak, de Budapest világvárossá fejlődésében döntő szerepet játszhatna az új intézmény.

Ötletük elfogadtatásához, céljaik eléréséhez úgy érezték érdemes lódítani, azt lódították, hogy a színház építési telke a birtokukban van.

A Főváros nyíltan nem utasította el javaslatukat, ám csakhamar kételyek fogalmazódtak meg, mind a vállalkozás üzleti, mind színházművészeti céljait illetőleg.

De Gróf Keglevich István, aki később az állami színházak intendánsaként vált ismerté, kisegítve az alapítók reménytelen helyzetét, a "Variétés" névvel tervezett színház helyett "magyar" intézményt kezdeményezett.

A főváros azonban így sem segítette a színház alapító egyletet, de engedélyt adott a színházalapításra.

1894. január 8-án az Alapítók,, „Magyar”...............színházi részvénytársaság néven alapítottak céget.

A részvénytársaság 203 alapító tagot számlált, de nem sikerült a létrehozáshoz elég tőkét összeszedniük.

Az államhoz fordultak kölcsönért.

Már a törvényjavaslat beterjesztését is heves ellenérzés kísérte, háromszor is leszavazták, és legfőbb érvük az volt, hogy a színház alapítói és alapításának pártfogói a szabadelvű egyházpolitikát támogatják.

Mégis megépült az első független színház, dacolva a magasztos művelődési célokkal, az állami és a fővárosi támogatás elmaradásával, bár banki kölcsön felhasználásával, de magánerőből emelték.

1944-ben elkezdett süllyedni a színház és 1945. február 13-án már csak a Kupolája látszott ki a földből.

Ez a Kupola.

Ez a játszóterünk.

 

A Kupola egy gondolat, egy színházi alapvetés, amely sokféle megvalósulási formában mutatkozik meg.

2017. augusztus vége és november közepe között 3-4 helyszínen állítjuk fel a szerkezetet, olyan helyeken, ahol olyan nézőkkel találkozhatunk, ahova eddig nem jutottak el független színházi produkciók. Az elmúlt 20 évben sok alkotó vágya volt a legnehezebb sorsú, legkiszolgáltatottabb polgártársainkhoz eljutni, megmutatni előadásainkat, de anyagi és infrastukturális lehetőségek hiányában eddig ez nem sikerült.

Egy nap építés után három-négy előadás nap következik, alkalmanként 80-100 nézővel.

Ehhez többféle építmény is rendelkezésünkre áll.

A „felfújható kupola” a Pro Progressione (Petrányi Barna) nemzetközi programjaival, az épített kupola a Kupole – bolje od šatora d.o.o. (Jaksa Boric) horvát céggel együttműködésben tud megvalósulni.

A MoMe harmadéves hallgatói, (Göde András tanítványai) alternatív kupola terveket készítenek, filléres, újrahasznosított anyagok felhasználásával.

A Kupolába kiválogatott előadások, az együttműködő Társulatok és a HK Produkció  koprodukciójában valósulnak meg.

Felkért társulatok:

K2, TÁP Színház, Titkos Társulat – Kárpáti Péter, Gólem Színház, Andaxinház-Suttogók, UtcaSzak Színház, Menjünk Világgá! tanulási környezetfejlesztő projekt, Élmény Műhely, Bölcs Kavics Műhely

A helyszínek kiválasztásában: Derdák Tibor és Simon Balázs segít.

Fotók, szerkezet leírás:

http://www.hatsokapu.hu/kupola

 

 

 

 

2017. június 20 – 2017. augusztus 30.

Káptalantóti – Diszel Műhelyház

 

A 2017/18 -as évadunk előadásait, a Műhelyházban tudjuk előkészíteni.

Itt lesz lehetőség az elmélyült műhelymunkára.

A Műhelyházban a saját produkciók próbáin túli fennmaradó időre 2017. májusában pályázatot írunk ki, önköltséges áron a máshol megvalósuló produkciók számára.

A műhelyházban, az eddigieken túli, készülő előadások tervei:

JEROFEJEV: WALPURGIS ÉJ, AVAGY A KŐVENDÉG LÉPTEI

Venyegyikt Jerofejev színműve a zárt osztályon játszódik az április 30.-ról május 1.-re virradó nappalon és éjjelen. Hőseink az ápoltak és az ápolók, szigorúan elkülönült csoportjai. Főszereplőnk Gurevics, akinek félelmetes műveltségénél csak az alkoholizmusa nagyobb. Az éjszaka végére az ápoltak halálra isszák magukat metilalkohollal. A nemzetközi szocializmus nagy ünnepére virradó pogány ivászatból nincs kijózanodás. A hatalmas műben az Orosz alkoholizmus és az ezzel szorosan összefüggő, fel nem dolgozott kommunista múlt égetően aktuális problémát feszeget, mely az itthoni közönség számára is súlyos tanulsággal szolgálhat. A nehéz, olykor sokkoló témájú művet mégis szeretni való, sziporkázó fekete humora teszi befogadhatóvá, terveink szerint a színházi estét pedig ördögien szórakoztatóvá. 

Rendezői koncepció:

Az előadás Grotovszkij szellemiségéhez híven szereplővé teszi a nézőket is. Az előadás nem színházi térben játszódik, amely negyedik fallal elválasztott rivaldára és nézőtérre oszlik. Egy valódi kórteremben ülünk, vaságyakon, pizsamás ápoltak között, a nézők is ápoltak. Az előadás dramaturgiai szempontból ugyanakkor Gurevics delíriumát kívánja kiterjeszteni, ezzel fejtve meg a darab szövegfolyamának jellemábrázolásban nem elkülönített hömpölygését, mintha a szereplők és az egész cselekmény Gurevics delíriumában játszódna.

Az előadás helye, terveink szerint az elhagyott OPNI épülete, melynek ilyen irányú használatáról egyeztetések folynak. Az előadás egy már bezárt zárt osztályon való játszása élezi ki történelmi parabolánk sejtelmes élét.

Szerelők:Terhes Sándor, Sztarenki Dóra, Székely Rozi, Egger Géza, Kárpáti Pál, Molnár Gusztáv, Fekete Ádám, Laboda Kornél, Domokos Zsolt, Borsányi Dániel, Dékány Barnabás

Technika: Bredán Máté

Dramaturg: Fekete Ádám

Rendező: Egger Géza

 

Oblomov helyett…

Egy fiatalember 25 évvel ezelőtt elhatározza, hogy létrehoz egy különleges színházi előadást, amelyben megfogalmazza saját küzdelmeit a felnőtté válás problémáiról.

Ehhez I.A.Goncsarov: Oblomov című művét választja.

Ez az előadás soha sem jön létre, de a fiatalember felnőtté válik, öregedő, helyét kereső magányos férfivá.

És megpróbál szembenézni élete történetével, mi lehetett volna, és mivé lett.

Szalai-Szabó István előadása.